رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت؛علی آبادی از مپنا به صمت آمد!
رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت؛علی آبادی از مپنا به صمت آمد!

دانانیوز: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۸۷ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف، ۸ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله از مجموع ۲۵۵ رأی به علی آبادی گزینه پیشنهادی تصدی وزارت صمت اعتماد کردند.

به گزارش دانانیوز به نقل ازمهر، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی برنامه‌ها و صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در حال بررسی است.

گفتنی است، پیش از این اعلام شده بود که جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی صمت یکشنبه هفته آینده (۲۸ خرداد ماه) برگزار می‌شود، اما بنا به درخواست معاون پارلمانی رئیس جمهور و با تصمیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار شد که جلسه بررسی صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت امروز سه‌شنبه ۲۳ خرداد ماه برگزار شود.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به دلیل سفر رسمی به ونزوئلا برای دفاع از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در صحن مجلس حضور ندارد و محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه رأی اعتماد حضور پیدا کرده است.

همچنین محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در صحن مجلس حضور دارد.

موافقت فراکسیون انقلاب مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت

ابوالفضل عمویی در توضیح جلسه صبح امروز فراکسیون انقلاب اسلامی، گفت: صبح امروز جلسه استماع و بررسی صلاحیت‌ها و برنامه‌های عباس علی آبادی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در فراکسیون انقلاب اسلامی برگزار شد.

وی توضیح داد: پس از استماع سخنان وزیر پیشنهادی صمت و ۷ نفر از نمایندگان، رأی گیری صورت گرفت که علی‌آبادی توانست ۹۱ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع کسب کند.

موافقت کمیسیون‌های صنایع و اقتصادی مجلس با صلاحیت «علی‌آبادی»

روح‌الله عباس‌پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون‌های متبوع خود درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت را قرائت و موافقت خود در این زمینه را اعلام کردند.

در ادامه موافقان و مخالفان گزینه پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

موافقان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت چه گفتند؟

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز مجلس و روند برسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت موافقان علی‌آبادی پشت تریبون رفته و ویژگی‌ها و توانمندی‌های صحرایی را بازگو کردند.

علی آبادی اهل رانت و باج دادن نیست

حبیب الله دهمرده مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: بنده چندین سال است عباس علی آبادی را می‌شناسم و بر این اساس می گویم وی فردی توانمند و اهل کار است.

وی بیان کرد: وزیر پیشنهادی صمت برنامه علمی و کارشناسی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد و دارای افق دید وسیع است. ریسک پذیری و خطرپذیری را در کار در دستور دارد و شجاعت نه گفتن دارد.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عباس علی آبادی در مناصب قبلی خود نشان داده اهل رانت و باج دادن نیست. بنده برنامه‌های وی را برای وزارت صمت مطالعه کردم که همه این برنامه‌ها قابل اندازه گیری است و وی آرمانی صحبت نکرده است.

دهمرده تاکید کرد: علی آبادی در شغل‌های قبلی خود نشان داده شجاعت دارد و اهل ابتکار و نوآوری است. وی برنامه‌های بسیار خوبی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد و وعده داده در حوزه معادن هم اقدامات لازم را انجام دهد و ظرفیت استان‌های مختلف در این بخش را در نظر گیرد و به خوبی به کار گیرد.

وزیر پیشنهادی صمت اشراف خوبی به بخش خصوصی و دولتی دارد

محمدمهدی زاهدی مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: عباس علی آبادی تحصیلات بسیار خوبی در بهترین دانشگاه‌های کشور داشته به گونه‌ای که کارشناسی خود را از دانشگاه شریف، کارشناسی ارشد را از دانشگاه تهران و دکتری را از دانشگاه خواجه نصیر گرفته است.

وی بیان کرد: وی سال‌ها در دوران جنگ حضور داشته و ما باید قدردان چنین افرادی باشیم. سوابق خدمتی وی در ساخت نیروگاه‌های پیشرفته و لکوموتیو و شروع عملیات برای ساخت خودروهای برقی و بهینه سازی بر اساس استفاده از فناوری‌های نو نشان دهنده آن است که وی به خوبی می‌تواند وزارت صمت را هدایت کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عملکرد علی آبادی در مپنا بارها مورد تشویق و تایید مقامات عالی کشور قرار گرفت، متذکر شد: علی آبادی مدیری توانمند است. ۵۰ درصد GDP کشور در وزارت صمت است و بخش زیادی از خودروسازی بخش خصوصی، معادن بخش خصوصی و بازار ارز به طور مستقیم و غیرمستقیم با این وزارتخانه مرتبط است و علی آبادی بیش از ۱۰ سال با بخش خصوصی کار کرده و سوابق خوبی در این زمینه دارد.

وزیر پیشنهادی صمت به دنبال کاهش حضور دولت در بخش خصوصی است

محمدرضا پورابراهیمی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت، گفت: چارچوب فکری علی آبادی با رویکردهای حوزه ماموریت کمیسیون اقتصادی مجلس منطبق است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تغییرات نرخ ارز که در روزهای اخیر اتفاق افتاده است، فرصت مناسبی رابرای صادرات از کشور فراهم کرده و تراز منفی صادرات را که در دولت قبل رقم خورده می‌تواند مثبت کند و شاهد جهش صادرات در کشور باشیم.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد تجارت کشور با ۱۰ کشور انجام می‌شود که لازم است در این ۱۰ کشور رایزن بازرگانی داشته باشیم و از نگاه ویژه وزارت صمت و وزارت امور خارجه برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی تشکر می‌کنم. برای جهش صادرات باید سیاست‌های ارزی مبتنی بر قانون در کشور را در نظر بگیریم. در قوانین احکام دائمی، ارز را شناور دیده‌ایم و براساس شاخص تورم داخلی و خارجی و قدرت رقابت پذیری باید اقدام شود. آقای علی آبادی! انتظار می‌رود واردات را به حداقل و صادرات را به حداکثر برسانید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تنظیم بازار داخلی به دلیل وسعت به حلقه مفقوده تبدیل شده و مردم نگران رها شدن بازار هستند. علاوه بر عوامل بیرونی، عدم مدیریت بازار باعث رها شدن بازار شده است که در وزارت صمت نیازمند اتخاذ تصمیم جدی درخصوص بازار داخلی هستیم که وزیر پیشنهادی توضیحاتی در این زمینه در کمیسیون اقتصادی داده است و در این بخش برنامه دارد.

وی تاکید کرد: با وزیر پیشنهادی صمت درباره کاهش تصدی گری دولت در شرکت‌های خصوصی خودروسازی و فولاد صحبت کرده‌ایم که تاکید وی بر کاهش حضور دولت و کاهش مدیریت دولتی در بخش خصوصی است. علی آبادی مورد تایید مقام معظم رهبری است و موید این مسئله آن است که ایشان در بازدید از مجموعه مپنا تاکید داشتند که این مجموعه باعث مباهات است و خودباوری، اعتماد به نفس و اعتماد به کمک‌های الهی در این مجموعه موج می‌زند.

مخالفان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت چه گفتند؟

در ادامه جلسه، مخالفان وزیر پیشنهادی پشت تریبون قرار گرفتند و از دلایل خود در مخالفت با عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را مطرح کردند.

آقای علی‌آبادی! چه برنامه‌ای برای تنظیم بازار دارید؟

سیدغنی نظری در مخالفت با برنامه‌های عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی مشاهده می‌شود که به مناطق کمتر توسعه یافته و محروم بی توجهی شده است.

وی بیان کرد: صنایع عمده و شرکت‌های عظیم دولتی نظیر ایمیدرو مجدداً می‌خواهند در شهرهای توسعه یافته سرمایه گذاری کنند یا نیم نگاهی هم به مناطق محروم دارند. اینکه این شرکت‌ها به دنبال افزایش سرمایه خود هستند و مطابق با اصل سوم قانون اساسی در مناطق محروم سرمایه گذاری نکنند، آیا در دوره تصدی وزیر پیشنهادی نیز مستمر خواهد بود؟

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس تصریح کرد: وی در حوزه بخش خصوصی موفق بوده است. روز گذشته برنامه وی در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شد که علی آبادی هیچ توجهی به اعضا نداشت و این نشان دهنده ضعیف بودن تعامل وی با مجلس است.

وی با اشاره به عدم توجه کافی به حوزه معادن در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت، تاکید کرد: رهبر انقلاب در حوزه معادن مطالب متعددی متذکر شدند و باید از این ظرفیت بیشترین استفاده شود. امروز در برخی از مناطق معادن صرفاً برای از بین بردن راه‌های مواصلاتی احداث شده و هیچ نفعی برای بومیان منطقه ندارد، حتی مواد غذایی معدن کاران نیز از مناطق خودشان تامین می‌شود لذا در برنامه‌های وزیر پیشنهادی برای احیای معادن و اختصاص درصدی از ارزش افزوده معادن به مناطق محروم دیده نمی‌شود.

نظری با اشاره به صحبت‌های وزیر پیشنهادی در خصوص مخالفت با قیمت‌های دستوری، بیان کرد: در مقابل قیمت دستوری، قیمت‌های رها شده است و این به معنای آن است که تنظیم بازار را رها کرده و هرکس هرگونه که بخواهد قیمت گذاری کرده و کالاهای خودش را عرضه کند. این امر به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و باید تقویت تعزیرات و تنظیم بازار و حمایت از مصرف کننده مورد توجه قرار بگیرد تا موجب هرج و مرج در کشور نشود. این جمله آعلی آبادی بسیار خطرناک بوده و در برخی از موارد حتماً باید قیمت گذاری به صورت دستوری صورت گیرد. وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که در برابر حذف قیمت دستوری، چه برنامه‌ای برای تنظیم بازار دارد؟

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس اظهار داشت: علی آبادی گفته است که هیچکدام از نیروهای وزارت صمت با وی همراه نیستند و می‌خواهد نیرو بیاورد، این حجم از نیروی اتوبوسی برای کشور سم مهلک است. امروز کمتر از ۱۰ نفر رایزن بازرگانی داریم، برنامه وزیر پیشنهادی برای افزایش رایزن‌های بازرگانی در کشورهای هدف چیست؟

وی با بیان اینکه خودرو یکی از مشکلات و دغدغه‌های امروز مردم است، تصریح کرد: برنامه شما برای استفاده آسان مردم از خودرو چیست؟ آیا شما هم در برابر واردات خودرو مقاومت خواهید کرد و آیا برنامه‌ای برای مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودروهای کارکرده دارید؟ مردم به این موضوع امید بسته‌اند و خودروهای تولید داخل به لحاظ کیفیت بسیار ضعیف بوده و قیمت بالایی دارند و مردم علاقه‌ای به خرید آنها ندارند. شما باید برنامه منسجمی برای خودروهای کارکرده وارداتی داشته باشید.

با تفکر اقتصاد سرمایه‌داری نمی‌توان وزارت صمت را مدیریت کرد

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت عباس علی آبادی گفت: وزیر پیشنهادی صمت مدیری موفق در بنگاه‌های بزرگ صنعتی است، اما موفقیت یک مدیر در بنگاه بزرگ صنعتی با همان طرز فکر و کار، در وزارت صمت کارساز نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کلیدواژه‌هایی مانند حذف قیمت گذاری دستوری و حذف یارانه‌های پنهان در برنامه‌های وی دیده می‌شود. با تفکر اقتصاد سرمایه داری و نئولیبرالی، همان اقتصادی که حدود ۳ دهه است که به ایران تحمیل شده، نمی‌توان این وزارتخانه را مدیریت کرد و این کلیدواژه‌ها شبیه همان تفکر اقتصاد سرمایه داری است.

وی ادامه داد: علی آبادی باید پاسخ دهد که در مسیر مدیریت خود آیا از صاحبان این تفکر بهره می‌گیرد و نسبت تفکری وی با این تفکرات چیست؟ وزیر پیشنهادی از تک نرخی شدن ارز براساس نرخ بازار آزاد صحبت می‌کند، اما منظور وی کدام بازار است بر اساس کدام نرخ قرار است این موضوع سنجیده شود؟

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: کدام یک از صنایع بزرگ ما در شرایط رقابتی کامل است که بخواهد با حذف قیمت گذاری دستوری مدیریت شود؟ برای مثال، فولاد، خودرو، سیمان و پتروشیمی انحصاری و شبه انحصاری است. با توجه به تجربه‌ای که با انتخاب رئیس یک ابربنگاه تجاری شبه دولتی به عنوان فرمانده اقتصادی دولت داشتیم، باید از تکرار این تجربیات در وزارت صمت جلوگیری شود.

عسگری متذکر شد: در فروردین ماه تورم نقطه‌ای ما به ۷۰ درصد رسیده و تورم نقطه‌ای مواد خوراکی به حدود ۹۰ درصد رسیده است، آیا رشد تولید به قیمت رشد سرمایه داران ۲ درصدی درست است؟ زمانی که ما درباره سرمایه داران ۲ درصدی صحبت می‌کنیم، یعنی اینکه بیش از ۷۰ درصد سپرده‌های کشور در اختیار ۱.۵ درصد سپرده گذار است. علی آبادی باید مشخص کند که وزارت صمت به سمت مردم خواهد بود یا به سمت اقتصاد سرمایه داری خواهد بود.

از کجا مطمئن باشیم علی‌آبادی در دام مافیای خودروسازی گرفتار نشود

جلال محمودزاده در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۳ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: در برنامه‌هایی که وی به مجلس ارائه کرده است، صنایع خودروسازی و معدن مورد توجه قرار نگرفته است.

وی بیان کرد: هر وزیری که برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی می‌شد، ابتدا در برنامه‌های خود، ساماندهی خودروسازی داخلی را می‌آورد اما بعد از انتخاب در دام مافیای خودروسازی می‌افتاد. سوال ما آن است که چرا علی آبادی در برنامه‌های خود اشاره‌ای به این موضوع نکرده است و از کجا مطمئن باشیم که او هم در دام مافیای خودروسازی گرفتار نشود.

محمودزاده متذکر شد: علی آبادی در مسئولیت‌های قبلی خود عدم همفکری، عدم مشورت‌پذیری و دیکتاتوری در تصمیم‌گیری را نشان داده است که اگر اینگونه باشد، می‌تواند برای بدنه وزارت مهم و کلیدی صنعت، معدن و تجارت مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

وی ادمه داد: آقای علی آبادی آیا درست است که شما در مپنا با یورو حقوق ماهیانه ۶۰۰ میلیون تومانی می‌گرفتید و حقوق نجومی می‌گرفتید؟ موضوع مدرک تحصیلی شما چیست؟ تاریخ ورود شما به دانشگاه در مقطع لیسانس سال ۱۳۵۸ بوده، تاریخ اخذ لیسانس مکانیک از دانشگاه شریف سال ۱۳۶۸ است یعنی شما پس از ۱۰ سال توانسته‌اید مدرک لیسانس را دریافت کنید. فوق لیسانس شما را آقای رهبر از دانشگاه تهران و روی یک کاغذ ساده و بدون سربرگ در سال ۱۳۹۰ صادر کرده است. در این باره پاسخ دهید. بر اساس مدارک ارائه شده در سال ۱۳۶۵ عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) شده‌اید، یعنی زمانی که حتی لیسانس نداشتید عضو هیأت علمی دانشگاه شدید.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیا درست است که خانواده شما سال‌ها ساکن آلمان بوده‌اند، آیا تابعیت خانواده خود را تأیید یا رد می‌کنید، بر اساس اطلاعاتی که در رسانه‌ها وجود دارد، آیا شما قصد داشتید در صورت عدم اعتماد مجلس به خود برای مدیریت خاورمیانه شدن شرکت زیمنس تلاش کنید؟

محمودزاده بیان کرد: وزیر صمت باید برای بخش معدن برنامه ویژه داشته باشد، اما علی‌آبادی برای این بخش برنامه خاصی ارائه نکرده که چه کاری انجام می‌دهد تا ارزش افزوده معادن به کشور بازگردد و از ارزش افزوده معادن بهره‌مند شویم.

برای جلوگیری از خام فروشی اساسنامه وزارت صمت باید اصلاح شود

عباس علی آبادی، وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه جلسه برای دفاع از برنامه‌های خود پشت تریبون رفت و در بیان برنامه‌های خود در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت تولید را با ۸ استراتژی قرار است پیش ببریم که نخستین استراتژی «تمرکز و تاکید بر توسعه صنعت صادرات محور» است.

وی افزود: دومین مساله «توسعه زیرساخت‌ها کشور» است. ما باید به سمت ساختار ژئواکونومی برویم بنابراین نخست باید روی بازار منطقه از جمله روسیه، عراق، پاکستان و…. تمرکز کنیم و با این کشورها ارتباطات اقتصادی صنعتی بر قرار کنیم تا بتوانیم به وسیله محصولاتی که مزیت نسبی داریم درآمدزایی داشته باشیم. کشور در محصولاتی مانند خودرو، گندم و…. مزیت نسبی دارد و به راحتی می‌توان با کشورهای همسایه و منطقه همکاری اقتصادی داشت. اگر این تعامل وجود نداشته باشد نمی‌توانیم موفق عمل کنیم.

وی ادامه داد: موضوع بعدی بازآفرینی در صنعت معدن است. یکی از راهبردهای کشور، کاهش تصدی گری دولت است. بنابراین تا جایی که عقلانی و منطقی است باید دولت با کاهش تصدی گری فضا را برای صنعت تسهیل کند.

علی آبادی در ادامه استراتژی‌های خود در حوزه صنعت، معدن و تجارت به موضوع «زنجیره ارزش تولید» اشاره کرد و گفت: پس از گذشت بیش از ۴ دهه همچنان در حوزه صنعت و معدن کشور خام فروشی می‌کند در حالی که باید محصولات با ارزش افزوده تولید و صادر شوند. بنابراین یکی از برنامه‌های راهبردی ما تاکید و توجه ویژه به این بخش خواهد بود.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت «حمایت از نوآوری و ارتقا فناوری با تمرکز به فناوری دیجیتال» از دیگر استراتژی‌های تدوین شده وزیر آینده صمت اعلام کرد و گفت: در حالی که جهان در حال عبور از انقلاب چهارم و هوش مصنوعی است و ورود به انقلاب پنجم صنعتی ما درگیر تولید خودروهای برقی هستیم.

وی افزود: خودروهای آینده، دیگر خودران ها نخواهند بود و توجه به این موضوع در اقتصاد بسیار مهم است تا در برنامه ریزی برای صنایع از جمله صنعت خودرو درست سیاست گذاری شود.

علی آبادی در ادامه به «ابزار مالی» و تأمین نقدینگی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جدی صنعت موضوع تأمین نقدینگی مورد نیاز تولید است. پروژه‌های زیادی را مدیریت کردم و خوب می دانم یکی از دلایل طولانی شدن این طرح‌ها عدم تأمین مالی به موقع بوده است. همین امر منجر به افزایش قیمت‌ها شده و مشکلاتی را به وجود آورده است.

او گفت: تأمین نقدینگی فقط از بودجه دولتی نباید باشد و می‌توان با استفاده از سرمایه‌های خرد مردم نیز استفاده کرد.

علی آبادی در ادامه «تجمیع شرکت‌های کوچک» را از دیگر برنامه‌های خود دانست و گفت: در حال حاضر مجموعه‌های کوچک زیادی در شهرک‌های صنعتی حضور دارند که فعال نیستند. در این باره نباید اصرار به راه اندازی آنها داشت زیرا بخشی از آنها مزیت نداشته و باید متناسب با ظرفیت منطقه حوزه فعالیت شأن تغییر کند. همچنین با ادغام و تجمیع این شرکت‌های کوچک باید مجموعه‌های بزرگ و مادر را راه اندازی کرد که ریسک پذیری بالایی دارند.

وی ادامه داد: چالش «قیمت گذاری» موضوع دیگری است که نیاز به رسیدگی دارد.

علی آبادی با اشاره به حوزه تجارت هم عنوان کرد: نخستین موضوع در این بحث این است که تمام نهادها باید در یک سیستم واحد و هماهنگ با یکدیگر فعالیت داشته باشند. در غیر این صورت موفق نخواهیم بود. نیاز است در یک حکمرانی واحد مدیریت تجاری صورت گیرد.

وی در حوزه اصلاح ساختار هم اظهار کرد: بارها صحبت از اصلاح ساختار شده است. این اصلاح نباید عرضی توسعه پیدا کند. نخست باید واکاوی شود و یک بار برای همیشه این اصلاح ساختار به درستی انجام شود تا محور برنامه‌های بعدی باشد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: امروز کشور صادرکننده محصولات راهبردی مانند توربین‌های گازی است این ظرفیت برای صادرات محصولات غیرنفتی و مهم وجود دارد و در این حوزه همیشه از خود انتقاد کرده‌ایم اما نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم. باید با جذب سرمایه خارجی و با بهره گیری از توان داخلی در این حوزه فعال‌تر عمل کنیم.

علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی صمت در صحن مجلس گفت: در بخش خودرو نیازمند طرح جامع هستیم و راههای هوشمندانه ای برای خودرو وجود دارد. صادرات خودرو با تولید مشترک خودرو امکان پذیر خواهد بود برای تولید مشترک خودرو نیز برنامه‌های جامع وجود دارد.

وی در ادامه افزود: نیروی انسانی ارزنده ترین سرمایه است که باید جلوی خروج این نیروی انسانی را گرفت و جذب نخبه انجام داد.

وزیر پیشنهادی صمت در ادامه بیان کرد: موضوع بعدی خام فروشی ا ست که باید اسناد بالادستی و اساسنامه وزارت صمت مطالعه شود تا برای حل مشکل خام فروشی برنامه ریزی شود.

علی آبادی درخصوص چالش آب و برق صنایع نیز گفت: یکی از مهمترین چالش‌های این روزها آب و برق است که صنایع با مشارکت نیروگاه‌ها این چالش را برطرف خواهند کرد از سوی دیگر استفاده از پساب‌ها نیز می‌تواند راهکار دیگری برای حل این مشکل باشد که در حال حاضر در ذوب آهن این اتفاق رخ داده است. صنایع با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر نیز می‌توانند مشکلات خود را برطرف سازند.

وی در ادامه افزود: با محرومیت زدایی و افزایش تولید می‌توان صنایع را نجات داد.

علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت شد

در نهایت، بعد از صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف و دفاعیات وزیر پیشنهادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۸۷ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف، ۸ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله از مجموع ۲۵۵ رأی به علی آبادی گزینه پیشنهادی تصدی وزارت صمت اعتماد کردند.