بنیاد علم ایران؛اعطای کرسی پژوهشی در هوش مصنوعی، آب، انرژی و محیط زیست
بنیاد علم ایران؛اعطای کرسی پژوهشی در هوش مصنوعی، آب، انرژی و محیط زیست

دانانیوز: کرسیهای پژوهشی در حوزه های هوش مصنوعی، آب، انرژی و محیط زیست از سوی بنیاد علم ایران اعطا می شود.

به گزارش دانانیوز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بنیاد ملی علم ایران (INSF) این کرسی‌های پژوهشی را به پژوهشگران عضو هیات‌علمی دانشگاه‌ها با مرتبه استاد تمام و دارای سوابق پژوهشی درخشان در سطوح ملی و بین‌المللی و دارای حداقل یک طرح خاتمه‌یافته موفق در بنیاد در چهار حوزه هوش مصنوعی، آب، انرژی و محیط‌زیست اعطا می کند.

مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، هر کرسی پژوهشی به مبلغ ۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال سالانه برای کرسی فردی و مبلغ ۲,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال سالانه برای کرسی گروهی تا سقف پنج سال است.

در همین راستا بنیاد ملی علم ایران از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های سراسر کشور درخواست کرده که به‌منظور مشارکت مؤثر اعضای هیئت‌علمی برجسته آن دانشگاه یا پژوهشگاه، فهرست مشخصات اعضای هیئت‌علمی برجسته شامل نام و نام خانوادگی و شماره‌ تلفن همراه محققان برتر را به نحو مقتضی جمع‌آوری و به ایمیل دبیرخانه این بنیاد به نشانی info@insf.org ارسال کنند.

لازم به ذکر است که اعضای هیئت‌علمی معرفی شده از سوی دانشگاه ها برای دریافت این کرسی ها باید حائز چند شرط باشند. شرط نخست این است که افراد متقاضی کرسی پژوهشی باید دارای مقالات با ضریب تأثیر بالا در سه سال اخیر باشند. همچنین نویسنده اصلی در مجلات Nature یا Science بوده و در کارنامه پژوهشی خود، عنوان استاد نمونه کشوری، پژوهشگر برتر کشوری و رتبه در جشنواره‌های ملی مرتبط با حوزه تخصصی را داشته باشند.

تألیف یا تصنیف کتاب در زمینه تخصصی عضو هیئت‌علمی، اختراع، نوآوری، اکتشاف و نظریه‌پردازی، دارابودن حداقل یک پروژه تحقیقاتی خاتمه‌یافته در سطح ملی نیز از دیگر شرایطی است که باید محققان برای دریافت کرسی پژوهشی داشته باشند.

گفتنی است پس از تصویب تبدیل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به بنیاد ملی علم ایران در شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، اساس‌نامه پیشنهادی این بنیاد از سوی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با اصلاحاتی تصویب شد.
تصویب اساسنامه پیشنهادی بنیاد ملی علم ایران و ارسال برای طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش دانانیوز به نقل از روابط‌عمومی بنیاد ملی علم ایران (INSF)، دکتر برزویی، دبیر ستاد علم، فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۱۷۹ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در خصوص اساسنامه بنیاد ملی علم ایران بیان داشت: پس از تصویب تبدیل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به بنیاد ملی علم ایران در جلسه ۱۷۲ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، اساس‌نامه پیشنهادی این بنیاد از سوی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در جلسه ۱۷۴ و این جلسه مطرح و با اصلاحاتی تصویب شد.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: مقرر شد این اساسنامه برای طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال گردد.