تولید سالانه ٣ میلیون تن پلاستیک در ایران/ از ایجاد صندوق اختصاصی خرید تا اهدا کیسه پارچه‌ای
تولید سالانه ٣ میلیون تن پلاستیک در ایران/ از ایجاد صندوق اختصاصی خرید تا اهدا کیسه پارچه‌ای

دانانیوز: وقتی کیسه‌های پلاستیکی به عنوان زباله دور ریخته می‌شوند، به علت اینکه بیش از ۵۰۰ سال در محیط باقی می‌مانند، باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند. کیسه‌های پلاستیکی به همراه باد جابه جا شده و وارد رودخانه‌ها و کانال‌های آب می‌شوند؛ در نتیجه موجب گرفتگی آبراهه‌ها شده و در بسیاری موارد به علت ساکن ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات افزایش می‌یابد.

به گزارش گروه بهداست و سلامت دانانیوز، کیسه‌های پلاستیکی درصورت ورود به محیط زیست دریایی، وارد زنجیره غذایی جانوران دریایی شده و سالانه هزاران گونه از جانوران آبزی از قبیل وال، دلفین، فک و لاک پشت و نیز پرندگان دریایی اشتباهاً بر اثر خوردن این کیسه‌ها و خفگی ناشی از آن می‌میرند.

براساس تحقیقات انجام شده تنها در ایران سالانه بیش از۳ میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود. بیشتر این پلاستیک‌ها نیز بادوام هستند و صد‌ها سال طول می‌کشد تا به خودی خود تجزیه و نابود شوند.

در این میان اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز در راستای توجه جهانی به معضل کیسه‌های پلاستیکی در یک بازه زمانی یک ماهه برنامه‌هایی را برای کاهش مصرف پلاستیک‌ها در نظر گرفته است. حلیا سادات حسینی رئیس اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره برنامه‌های شهرداری تهران در این راستا گفت: برای کاهش مصرف کیسه پلاستیکی در میادین میوه و تره بار با این سازمان یک برنامه مشترک از ۲۴ خردادماه تا ۲۴ تیرماه را اجرایی کردیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این برنامه در ۶ میدان میوه و تره بار (دریاچه شهدای خلیج فارس، شهید غیبی، سهروردی، صادیقه، ولنجک و شهید لواسانی) در حال اجراست، ادامه داد: تعبیه صندوق سبز در غرفه منتخب با هدف ترغیب شهروندان به کاهش مصرف کیسه پلاستیکی، آموزش چهره به چهره شهروندان در راستای معرفی معایب استفاده از کیسه‌های پلاستیکی، انجام تبلیغات محیطی با هدف اشاعه فرهنگ استفاده از کیسه‌های جایگزین کیسه پلاستیکی، و اهدا کیسه پارچه‌ای به خریداران صندوق سبز از جمله این برنامه‌ها بوده است.

وی افزود: فروش کیسه‌های پارچه‌ای توسط سازمان‌های مردم نهاد با هدف کاهش مصرف کیسه پلاستیک، استفاده از سبد‌های پلاستیکی دستی برای خرید مرغ در غرفه‌های عرضه محصولات پروتئینی و درج شعار‌های کاهش مصرف پلاستیک بر روی قبوض صندوق‌های غرفه‌ها از برنامه‌های یک ماهه این اداره بوده است.

رئیس اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از انتخاب ۵ فروشگاه شهروند در سطح شهر تهران در مدت یک ماهه (۲۴ خرداد تا ۲۴ تیر) به منظور ارتقای سطح فرهنگ استفاده از پلاستیک خبر داد و گفت: در این مدت در فروشگاه‌های شهروند بیهقی، آزادگان، بهاران، بهرود و بوستان طرحی را اجرا کردیم.

وی در ادامه توضیح داد: ایجاد صندوق اختصاصی خرید برای مشتریانی که از کیسه پلاستیکی استفاده نمی‌کنند، برگزاری قرعه کشی ویژه خریداران صندوق سبز، تخصیص امتیاز باشگاه مشتریان به خریداران صندوق سبز و انجام تبلیغات محیطی با هدف اشاعه فرهنگ استفاده از کیسه‌های جایگزین کیسه پلاستیکی در این مدت با موفقیت اجرا شدند.باشگاه خبرنگاران جوان