مرضیه محمدزاده: پیامبر(صل الله علیه وآله) از تجسس در زندگی شخصی دیگران بیزار بود و اعتقاد داشت کسی حق ندارد وارد حریم خصوصی دیگران شود
مرضیه محمدزاده: پیامبر(صل الله علیه وآله) از تجسس در زندگی شخصی دیگران بیزار بود و اعتقاد داشت کسی حق ندارد وارد حریم خصوصی دیگران شود

دانانیوز: رسول الله بسیار تلاش می‌کرد که زنان را با حقوقشان ازجمله حق ارث آشنا کند. ایشان به خانواده، ارتباط به همسر، نظافت، رنگ لباس، خوشبو بودن و مرتب بودن اهمیت زیادی می‌داد و اهل شوخی و مزاح بود.

به گزارش دانانیوز، در موسسه خانه کتاب گفتگو و نقد کتاب” زنان پیامیر (صل الله علیه واله) و زنان با پیامبر( صل الله علیه واله) “به مناسبت هفته وحدت، هشتم مهرماه ۱۴۰۲ و با حضور نویسنده کتاب سرکارخانم دکتر مرضیه محمدزاده و آقای رضا بیات بعنوان منتقد برگزار شد.

رضا بیات در این نشست با اشاره به اینکه کتاب «زنان پیامبر اکرم(ص) و زنان با پیامبر اکرم(ص)» در کل اثر ارزشمندی است، گفت: این اثر زاویه‌ای نو از تاریخ اسلام را بررسی کرده است. در اکثر کتاب‌های تاریخ اسلام، زنان در حاشیه بوده و بیشتر نقش تزئینی دارند اما در این کتاب موضوع زنان از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و حتی به مشاغل زنان نیز پرداخته شده است. هرگاه می‌خواهیم از نقش زن در دین‌مان دفاع کنیم به کلی‌گویی می‌پردازیم که دردی را دوا نمی‌کند، اما این کتاب از کلی‌گویی فاصله گرفته و عینی سخن گفته است که اتفاق بسیار مبارکی است.
وی در ادامه گفت: گویی در این اثر دغدغه مولف این است که بگوید زن در اسلام جایگاه مهمی دارد و در درجه دوم اهمیت نیست. برای پر کردن این خلأ و فاصله به یک واسطه‌ مثل یک سوال پژوهشی نیاز است.

مرضیه محمدزاده نیز در این نشست گفت: کتاب «زنان پیامبر اکرم(ص) و زنان با پیامبر اکرم(ص)» باید در کنار کتاب «زنان ائمه معصومین(ع) و زنان با ائمه معصومین(ع)» خوانده شود، زیرا این دو اثر به‌هم مرتبط بوده و به یکدیگر ارجاع داده شده‌اند. من کتاب‌های زیادی درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) نوشته‌ام، اما سالهاست کار مهمی را در ارتباط با زنان تاریخ اسلام شروع کرده‌ام که کتاب‌های «خدیجه (سلام الله علیها) همتای بی‌همتا»، «زنان پیامبر اکرم(ص) و زنان با پیامبر اکرم(ص)» و «زنان ائمه معصومین(ع) و زنان با ائمه معصومین(ع)» ازجمله آنهاست.
وی افزود: در کتابی که در این جلسه مورد بررسی قرار می‌گیرد، خلاصه‌ای از زنان زندگی پیامبر(ص) اعم از همسران، دختران، زنان مهاجر و انصار را از منابع معتبر تاریخی آورده‌ام. در زمینه نوع ارتباط رسول الله با زنان در جامعه ما الگوبرداری درستی صورت نگرفته است.
این استاد دانشگاه مذاهب اسلامی در پاسخ به نقدهای مطرح شده از کتاب «زنان پیامبر اکرم(ص) و زنان با پیامبر اکرم(ص)» بیان کرد: برخی از ایرادات ذکر شده از جمله نیاز کتاب به ویرایش مجدد، صحیح است و حتما در ویرایش جدید این موارد اصلاح خواهند شد. اما برخی از اشکالات وارد شده را قبول ندارم و نیاز به توضیح دارند. درباره مشکلات مربوط به فهرست اعلام باید بگویم که این کار از سوی ناشرانجام شده و قبل از چاپ کتاب را به من ندادند تا اشکالات احتمالی را اصلاح کنم. موضوعی همچون فرزندان حضرت خدیجه(س) که در این کتاب به اختصار بیان شده در کتاب «خدیجه(سلام الله علیها) همتای بی‌همتا» به‌طور کامل مطرح شده و لذا در این کتاب فقط به ذکر خلاصه‌ای بسنده کردم. درباره دختران رسول‌الله نیز سعی کردم چیزی را بنویسم که در کتاب‌های معتبر آمده است. دلیل تفصیل بخش‌های مربوط به ام سلمه و عایشه نیز، اهمیت و جایگاه این دو زن در زندگی پیامبر(ص) و تاریخ اسلام است. ام سلمه آخرین همسر پیامبر(ص) و کسی است که احادیث زیادی همچون «حدیث کساء» در خانه ایشان بیان شده است.
مرضیه محمدزاده در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر شیوه‌های رفتاری پیامبر(ص) که الگوبرداری درستی از آنها صورت نگرفته، ادامه داد: رسول الله بسیار تلاش می‌کرد که زنان را با حقوقشان ازجمله حق ارث آشنا کند. ایشان به خانواده، ارتباط به همسر، نظافت، رنگ لباس، خوشبو بودن و مرتب بودن اهمیت زیادی می‌داد و اهل شوخی و مزاح بود. پیامبر(ص) از تجسس در زندگی شخصی دیگران بیزار بود و اعتقاد پیامبر(ص) از تجسس در زندگی شخصی دیگران بیزار بود و اعتقاد داشت کسی حق ندارد وارد حریم خصوصی دیگران شود کسی حق ندارد وارد حریم خصوصی دیگران شود و حتی اصحاب خود را از تجسس در زندگی شخصی همسرانشان منع می‌‌کرد.