رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور: تصور دقیقی از راه دستیابی به مرجعیت علمی در کشور وجود ندارد!
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور: تصور دقیقی از راه دستیابی به مرجعیت علمی در کشور وجود ندارد!

دانانیوز: رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: تصور دقیقی از چیستی و چرایی و راه دستیابی به مرجعیت علمی در کشور وجود ندارد و ما به دنبال تحقق آن هستیم.

به گزارش دانانیوز به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور،دکتر سید سروش قاضی نوری، در اولین پیش نشست تخصصی نخستین همایش ملی مرجعیت علمی «مرجعیت فناوری؛ از ایده تا عمل» ضمن ارائه توضیحات کلی در خصوص همایش ملی مرجعیت علمی در این نشست، اظهار کرد: موضوع مرجعیت علمی دارای بخش‌های زیادی است و مقام معظم رهبری نیز در ۱۸ سال اخیر بر موضوع مرجعیت فناوری تاکید دارند.

وی ادامه داد: علی‌رغم مطالعات زیادی که در زمینه مرجعیت علمی شده است، تصور دقیقی از چیستی و چرایی و راه دستیابی به مرجعیت علمی در کشور نیست و ما به دنبال تحقق آن هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به برگزاری همایش مرجعیت علمی در ۲۹ آبان ماه سال جاری، ادامه داد: مسئولیت برگزاری این همایش از سوی وزارت علوم به مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور واگذار شد و تا کنون مقالاتی دریافت شده که در نظر داریم مقالات پذیرفته شده را در نشریه علمی رهیافت به چاپ برسانیم.

قاضی‌نوری با بیان اینکه مرجعیت علمی شرط لازم مرجعیت فناوری است اما کافی نیست، خاطر نشان کرد: هیچ تحولی در عرصه های تکنولوژی بدون نقش انسان‌ها میسر نمی‌شود. نگران هستم که نسل آینده نسبت به علم و فناوری و پیشرفت تصویر مطلوبی نداشته باشند.

باید به دنبال شاخص‌های جدیدی مرجعیت علمی باشیم

دکتر سپهر قاضی نوری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز در این نیست اظهار کرد: مرجعیت علمی قبل از جنگ جهانی دوم تنها با میزان تجارت سنجیده می شد اما بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا ظاهر شد و برای مرجعیت علمی، شاخص‌ سازی کرد: یادآور شد: در مرجعیت علمی شاخص‌ها باید قابل اندازه گیری باشد و ما بر اساس این شاخص‌ها امروز در منطقه شرایط خوبی نداریم و با توجه به محدودیت‌های موجود باید شاخص‌های دیگری را پیدا کنیم.

قاضی نوری گفت: در سنجش میزان مرجعیت علمی دو نگاه متفاوت وجود دارد که یکی از آنها تعریف مرجعیت علمی را به شاخص‌های علم‌سنجی محدود می‌کند و در دیدگاه دوم، کاربرد و حل مشکل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: مرجعیت فناوری یعنی کلید حل سوالات جهانی در حوزه فناوری در دست ایرانیان باشد ولی با توجه به تحریم‌های موجود رسیدن به مرجعیت فناوری دشوار می‌شود و باید در زنجیره ارزش، شاخص‌های جدیدی برای سنجش آن در نظر بگیریم.

وضعیت نامناسب مرجعیت علمی

در این نشست دکتر بهزاد سلطانی عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان نیز با اشاره به وضعیت مرجعیت فناوری و مصادیق آن در کشور، گفت: شرکت‌های داخل یک کشور تعیین کننده میزان مرجعیت یک کشور در فناوری هستند.

سلطانی وضع موجود کشور در حوزه مرجعیت علمی و فناوری را مناسب ندانست و گفت: حرکت برای رسیدن به مرجعیت علمی باید با جدیت دنبال شود.