سریال ایرانی«آکتور» برنده جشنوارۀ بین‌المللی «سری مانیا»فرانسه شد
سریال ایرانی«آکتور» برنده جشنوارۀ بین‌المللی «سری مانیا»فرانسه شد

دانانیوز: جشنوارۀ بین‌المللی «سری مانیا» (یا سریزمانیا) که هرساله در شهر لیل، واقع در شمال فرانسه برگزار می‌شود، طی ده سال اخیر کم‌کم به یکی از معتبرترین جشنواره‌های سریال‌های تلویزیونی تبدیل شده است.

به گزارش دانانیوز به نقل از مدیتوریست: برای نخستین بار یک مجموعۀ ایرانی مهم‌ترین جایزۀ یک جشنوارۀ معتبر سریال‌های تلویزیونی را برنده شد. سریال «آکتور» به کارگردانی نیما جاویدی و بازی نوید محمدزاده و احمد مهرانفر، در جشنواره «سری مانیا» در فرانسه به جایزۀ بزرگ هیئت داوران دست یافت.

جشنوارۀ بین‌المللی «سری مانیا» (یا سریزمانیا) که هرساله در شهر لیل، واقع در شمال فرانسه برگزار می‌شود، طی ده سال اخیر کم‌کم به یکی از معتبرترین جشنواره‌های سریال‌های تلویزیونی تبدیل شده است.
با توجه به محبوبیت فزایندۀ مجموعه‌های تلویزیونی – به ویژه از دوران قرنطینۀ کووید ۱٩- فستیوال «سری مانیا» (Séries Mania) نیز اهمیت بیشتری یافته است.
امسال، از میان تقریباً چهارصد سریال از کشورهای مختلف، تنها ٩ سریال به بخش رقابت بین‌المللی پذیرفته شده بودند. بر اساس نتایجی که جمعه‌شب، ۴ فروردین، اعلام شد، جایزۀ اصلی این بخش که جایزۀ بزرگ هیئت داوران نامیده می‌شود به سریال «آکتور» تعلق گرفت.

مدیتوریست: روزنامۀ لوموند می‌نویسد که نیما جاویدی بعد از دریافت جایزه، آن را «با فروتنی و کم‌حرفی به مردم کشورش و بخصوص زنان» تقدیم کرد.
به نوشتۀ این روزنامه، «آکتور» به شیوه‌ای هوشمندانه جایگاه هنر در یک رژیم سرکوبگر را نشان می‌دهد. این سریال ماجراهای دو هنرپیشۀ بیکار را حکایت می‌کند که برای بقا و ادامۀ حرفه، صحنه‌سازی‌هایی را به سفارش مشتریان به اجرا می‌گذارند.
ریاست هیئت داوران جشنواره به عهدۀ خانم لیزا جوی بود که آمریکایی است و به کارگردانی، اجرای شوهای تلویزیونی و نوشتن فیلمنامه شهرت دارد.
در جشنوارۀ امسال، تماشاگران سریال‌ها نیز جایزۀ مخصوص خود را به یک سریال کانادایی به نام «پرندۀ کوچک» (Little Bird) دادند. نزدیک به ٨۵هزار تماشاگر در رأی‌گیری نهایی شرکت کردند.