صبح امروز ۲۹ آبان‌ماه؛ افتتاحیه همایش ملی «مرجعیت علمی»  با حضور وزرای علوم و بهداشت
صبح امروز ۲۹ آبان‌ماه؛ افتتاحیه همایش ملی «مرجعیت علمی»  با حضور وزرای علوم و بهداشت

دانانیوز: رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: در مورد مرجعیت علمی هنوز دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و هنوز یک تصویر واحد از مرجعیت علمی نداریم. بنابراین باید گفتگو کنیم و در مورد مرجعیت حرف بزنیم و به یک تصویر واحد برسیم.

به گزارش دانانیوز به نقل از ایسنا، افتتاحیه نخستین همایش ملی «مرجعیت علمی» صبح امروز ۲۹ آبان‌ماه با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،‌ دکتر بهرام عین‌اللهی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر پیمان صالحی؛ معاون پژوهشی وزیر علوم، دکتر سید سروش قاضی‌نوری؛ رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی برگزار شد.

دکتر سید سروش قاضی‌نوری در این مراسم با بیان اینکه مرجعیت علمی یک مفهوم استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران است، گفت: مهم‌ترین دلیل اهمیت استراتژیک مرجعیت علمی ساخت تمدن اسلامی است. اگر چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران را ساخت تمدن نوین اسلامی بدانیم و بپذیریم جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را برای این تمدن به کار می‌گیرد؛ باید بدانیم که ساخت تمدن اسلامی بدون مرجعیت علمی شدنی نیست.

وی با تاکید بر اینکه مرجعیت علمی برای ما یک چشم‌انداز است، خاطر نشان کرد: تمام بازیگران نظام علم و فناوری برای رسیدن به این چشم‌انداز باید تمرکز کنند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، اظهار کرد: اگر بپذیریم مرجعیت علمی یک تصویر مهم است، باید در جامعه علمی بر سر این تصویر به توافق برسیم.

وی در مورد سابقه پرداختن به موضوع مرجعیت علمی، گفت: مقام معظم رهبری در ۱۸ سال گذشته به این مفهوم اشاره کردند و امسال فرمودند که نیاز به یک خیز جدید داریم. به همت دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری پیگیری‌هایی از دستگاه‌های مختلف برای مرجعیت علمی انجام شد و در مورد این موضوع جلساتی تشکیل شد و تصمیم گرفته شد که یک حرکت جدی برای مرجعیت علمی انجام گیرد.

قاضی‌نوری اظهار کرد: در همین راستا مرکز تحقیقات سیاست علمی مسئولیت دبیری این همایش را بر عهده گرفت تا چشم‌انداز واحد، بلند، جذاب و تحقق‌پذیر از مرجعیت علمی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه این همایش قرار است یک نقطه عطف باشد، گفت: در مورد مرجعیت علمی هنوز دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و هنوز یک تصویر واحد از مرجعیت علمی نداریم. بنابراین باید گفتگو کنیم و در مورد مرجعیت حرف بزنیم و به یک تصویر واحد برسیم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در مورد فراخوان ارسال مقاله به این همایش، گفت: حدود ۵۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه اولین همایش مرجعیت علمی ارسال شد. همچنین ما به سراغ صاحبنظران رفتیم و حدود ۲۴ مقاله از صاحبنظران دریافت کردیم. به علاوه ۱۵ پیش‌نشست تخصصی در این حوزه برگزار شد و سعی کردیم در ۱۸ سال گذشته همه موضوعات مرتبط با مرجعیت علمی را جمع‌آوری کنیم تا بتوانیم سند نقشه راهبردی مرجعیت علمی را در این همایش نهایی کنیم.

وی افزود: این نقشه راه برای استراتژی‌ها، زیرساخت‌ها و مسیرهای دستیابی به مرجعیت علمی را نیز در بر دارد.

قاضی‌نوری تاکید کرد: مرجعیت علم فقط در نظام علم و فناوری محقق نخواهد شد و بدون همکاری نظامات اقتصادی و … رسیدن به مرجعیت علمی ممکن نیست.

وی خاطر نشان کرد: امروز روز پایان داستان مرجعیت علمی نیست، بلکه امروز روز آغاز جدید و خیز جدید برای مرجعیت علمی است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: ساخت مرجعیت علمی بدون گفتگو حاصل نمی‌شود، امروز گردهم آمدیم که در مورد این موضوع گفتگو کنیم و به تصویر واحد دست پیدا کنیم.