“پپه اسکوبار” کارشناس و تحلیلگربرزیلی: عضویت ایران در شانگهای نقش مهمی در دلارزدایی در تجارت جهانی دارد
“پپه اسکوبار” کارشناس و تحلیلگربرزیلی: عضویت ایران در شانگهای نقش مهمی در دلارزدایی در تجارت جهانی دارد

دانانیوز: در روز‌های اخیر ایران توانست علی رغم تمامی فرافکنی‌های آمریکا و متحدانش به سازمان همکاری‌های شانگهای بپیوندد، اتفاقی که به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی می‌تواند نقش مهمی در پایان دادن به یک جانبه گرایی آمریکا در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی داشته باشد.

به گزارش دانانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، برای بررسی جوانب بیشتر این اتفاق با پپه اسکوبار، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی مصاحبه‌ای ترتیب داده که در ذیل مشروح آن از نظر می‌گذرد.

-تحلیل شما از عضویت ایران درسازمان شانگهای چیست؟ این عضویت چه پیامی برای کشور‌های غربی دارد؟

پپه اسکوبار: همان طور که می‌دانید این اتفاق در حالی افتاده است که ایران بیش از ۴۰ سال است زیر تحریم‌های ناعادلانه و سنگین غرب به ویژه آمریکاست. این در حالی رخ داده که غربی‌ها بیشترین اتهامات را به ایران در زمینه ساخت تسلیحات هسته‌ای زده اند. اما به نظر من با این عضویت تمام این بهتان‌ها به پایان رسیده است وکاملاً مشخص شده که این اتهامات آمریکا تنها برای سر و صدا در محافل بین المللی و تخریب چهره ایران در جهان بوده است. به نظر من حضور ایران در کنار کشور‌های اوراسیا همچون روسیه، چین و هند اتفاق بزرگی است و می‌تواند جایگاه واقعی ایران در معادلات جهانی را نشان دهد. این عضویت موجب ارتقای جایگاه سیاسی – اقتصادی ایران در بین کشور‌های جهان شد که حداقل از زمان برجام بی سابقه است.

-تحولات ایران در ماه‌های اخیر در عرصه اقتصادی و سیاسی را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا این تغییر و تحولات در آینده بازخورد بیرونی خواهد داشت؟

پپه اسکوبار: ایران می‌تواند در میان پنج اقتصاد نوظهور و اعضای بریکس در آینده‌ای نه چندان دور حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. اقتصاد ایران در حال حاضر می‌تواند یکی از قدرت‌های اقتصاد نوظهور در میان کشورهایی، چون برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی باشد و بخش قابل توجهی از جمعیت جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

-عضویت ایران در پیمان شانگهای چه نقشی بر روند تجارت جهانی میان کشور‌های جهان خواهد داشت؟

پپه اسکوبار: این عضویت می‌تواند تاثیرات مهمی بر روند دلارزدایی در روابط تجارت جهانی داشته باشد و اقتصاد کشور‌های در حال توسعه را تقویت کند به زودی ما شاهد نقش کلیدی ایران در میان اعضای اقتصادی اوراسیا خواهیم بود و این کشور می‌تواند نقشی بی، چون و چرا در میان کشورهایی، چون روسیه و چین داشته باشد. به نظر من دلار زدایی می‌تواند یکی از نتایج قریب الوقوع و البته مهم این عضویت در آینده‌ای نزدیک باشد. اتفاقی که قطعاً به نفع آمریکا و متحدانش نخواهد بود. به نظر من اقدام ایران و روسیه در اولویت دادن به ارز‌های ملی در قبال دلار می‌تواند اقدامی مهم و قابل تامل در عرصه اقتصاد جهانی باشد و سایر کشور‌های جهان به ویژه کشور‌هایی که تحت فشار تحریم‌های آمریکا هستند مانند کشور‌های آمریکای لاتین و آفریقا می‌توانند این الگوی ایران را در جهات مختلف بسط دهند.

-به نظر شما چرا عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند تا این حد اهمیت داشته باشد؟

پپه اسکوبار: سازمان همکاری شانگهای جایگاه ویژه‌ای از لحاظ جغرافیایی و اقتصادی دارد، زیرا کشور‌های عضو آن حدود ۳۰ درصد از تولید ناخالص جهان را تشکیل می‌دهند و نزدیک به ۴۰ درصد از جمعیت کل جهان را در بر می‌گیرد؛ بنابراین عضویت در سازمانی با این ویژگی‌ها می‌تواند از بسیاری از جهات مهم و تاثیرگذار باشد. این عضویت می‌تواند به صورت جدی قدرت ژئوپلیتیکی آمریکا در عرصه‌های جهانی را به چالش بکشد و بر روی قدرت دلار در تجارت جهانی تاثیرگذار باشد. من می‌توانم به جرات بگویم که سازمان همکاری‌های شانگهای یکی از سازمان‌هایی در منطقه است که آمریکا بیشترین هراس را از آن دارد و می‌تواند نظم آمریکایی به سمت و سوی نظم آسیایی پیش ببرد اتفاقی که موجب هراس جدی آمریکا و برخی از کشور‌های غربی به ویژه در عرصه اقتصادی شده است؛ اقتصادی که از زمان همه گیری کرونا به ویژه در غرب دچار چالش‌های جدی شده و در حال حاضر جوامع غربی را به سمت و سوی اختلافات ریشه‌ای و حتی جنگ داخلی پیش می‌برد.

پپه اسکوبار، روزنامه نگار برزیلی است که در همین حرفه در شهر‌های لندن، پاریس، میلان، لس آنجلس، واشنگتن، بانکوک و هنگ کنگ زندگی کرده است. حوزه تخصصی وی بیشتر آسیای مرکزی است و با آسیا تایمز، راشا تودی، تام انگلهارت، موسسه نیشن، الجزیره و رئال نیوز کار کرده است و از سال ۱۹۹۰ تمرکزش روی حوزه ایران بوده است. اسکوبار از جمله خبرنگارانی بود که توسط طالبان در سال ۲۰۰۰ به همراه دو خبرنگار دیگر به اتهام عکاسی از مسابقات فوتبال دستگیر شد. در همان سال وی با احمد شاه مسعود مصاحبه‌ای انجام داد که مدت کوتاهی بعد از آن مسعود کشته شد. وی همچنین مشاور شبکه‌های راشا تودی، پرس تی وی و الجزیره بوده است.