«گزینش»معلمان مدارس غیر دولتی ۶ ماهه شد/ آغاز آموزش‌ معلمان این مدارس از تابستان + نحوه ثبت‌نام
«گزینش»معلمان مدارس غیر دولتی ۶ ماهه شد/ آغاز آموزش‌ معلمان این مدارس از تابستان + نحوه ثبت‌نام

دانانیوز: رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، از برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمند سازی معلمین مدارس غیر دولتی و اعطای کارت صلاحیت حرفه‌ای به این معلمان خبر داد.

به گزارش دانانیوز، احمد محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره نظارت جدی بر مدارس غیر دولتی، اظهار کرد: فاز اول کار ما اعلام شهریه مدارس غیر دولتی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ و فاز دوم اعلام برنامه‌های آموزش و توانمندسازی معلمان مدارس غیر دولتی است که این دو مورد همزمان با هم اطلاع رسانی می‌شوند.

وی درباره توانمندسازی معلمان مدارس غیر دولتی تا رسیدن به صلاحیت حرفه‌ای و شناسنامه دار شدن و هویت‌دار شدن این معلمان، توضیح داد: در صدد هستیم معلمان مدارس غیر دولتی را دارای شناسنامه و کارت صلاحیت حرفه‌ای کنیم. اینگونه مشخص می‌شود که این معلمان را به عنوان معلم مدرسه غیر دولتی در آموزش و پرورش می‌شناسیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، ادامه داد: ما گزینش خود را شش ماهه کرده‌ایم. سه ماه برای معرفی معلمان و سه ماه برای بررسی این معلمان قرار دادیم. این در حالی است که در سال‌های گذشته گزینش ۱۵ روزه بود اما از این به بعد معلمین مدارس غیر دولتی را برای آموزشهای ۳۶۰ ساعته آماده می‌کنیم که در فاز اول، طی امسال این معلمین ۶۰ ساعت آموزش می‌بینند و باقی آموزش‌ها را در سال‌های بعدی تدارک دیده‌ایم.

محمودزاده با بیان اینکه ۶۰ ساعت آموزش یاد شده برای معلمین مدارس غیر دولتی از تابستان امسال و برای نخستین بار در کشور کلید می‌خورد، تصریح کرد: بخشی از این آموزش‌ها عمومی و بخشی دیگر تخصصی و صلاحیت حرفه‌ای است. درواقع مباحث آموزش‌ها معطوف به دانش تخصصی، دانش تربیتی، صلاحیت عمومی و صلاحیت حرفه‌ای‌ می‌شود. هر معلمی که تمام آموزشهای ۳۶۰ ساعته را طی کند، سپس باید در آزمون دانشگاه فرهنگیان شرکت کند، پس از ارزیابی اگر نمره قابل قبولی در این آزمون آورد، کارت صلاحیت حرفه‌ای می‌گیرد. ۶۰ ساعت از آموزشهای برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ کلید خورده است و از تابستان امسال شروع می‌شود و تا طول سال تحصیلی ادامه دارد.

وی درباره نحوه ثبت نام معلمین مدارس غیر دولتی برای شرکت در این آموزشها نیز توضیح داد: موسسین مدارس غیر دولتی تا آخر خرداد ۱۴۰۲ وقت دارند از طریق سایت mosharekatha.ir به ما اعلام کنند که برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ چه معلمانی را می‌خواهند به کار بگیرند. درواقع بعد از خرداد ۱۴۰۲ و در تابستان آموزشهای ما شروع می‌شود و بخشی از آن در طول سال تحصیلی انجام می‌شود. یکی از مولفه‌های تعیین شهریه نیروی انسانی است و ما در شهریه ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ حق و حقوق معلم را با این آموزش‌هایی که باید ببینند حساب می‌کنیم. شروع دوره‌های آموزشی نیز همزمان با ابلاغ شهریه‌های ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ است.

محمودزاده همچنین تاکید کرد که آموزشهای یاد شده منطبق با سرفصل‌های جدید و مورد نیاز معلمین است.

به گفته رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، معلمین مدارس غیر دولتی می‌توانند با داشتن کارت صلاحیت حرفه‌ای به راحتی برای تدریس از استانی به استان دیگر جابه‌جا شوند.

وی با اشاره به اینکه فرصت پنج ساله‌ای برای اجرای تمام ۳۶۰ ساعت آموزش معلمین مدارس غیر دولتی در نظر گرفته شده است، افزود: حتی این امکان وجود دارد که پس از شرکت تمام معلمین در این دوره آموزشی، اعلام کنیم که معلمین مدارس غیر دولتی ملزم به داشتن این کارت برای تدریس هستند.

محمودزاده در پایان سخنان خود با بیان اینکه تا به امروز ثبت نام خوبی اتفاق افتاده و ثبت نام معلمین برای حدودا ۱۲۰ هزار دوره ۶۰ ساعته اتفاق افتاده است، عنوان کرد: حدود ۷۰ درصد این آموزش‌ها حضوری و ۳۰ درصد آن ترکیبی بین حضوری و غیر حضوری است.