بکارگیری سرباز نخبه در مراکز تحقیقاتی/جایگاه نخست ایران در علوم پزشکی
بکارگیری سرباز نخبه در مراکز تحقیقاتی/جایگاه نخست ایران در علوم پزشکی

دانانیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نخبگان به عنوان «سرباز نخبه» برای خدمت سربازی در مراکز تحقیقاتی بکار گرفته می‌شوند، گفت: ایران رتبه نخست را در علوم آموزش پزشکی در منطقه برخوردار است.

به گزارش دانانیوز به نقل از ایرنا، بهرام عین‌اللهی در بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، با اشاره به همکاری ۵۰۰ نخبه در سامانه نیماد، افزود: بسیاری از مراکز تحقیقاتی باید آزمایشگاه مرکزی ایجاد کنند و از امکانات موجود را برای رفع حداکثر نیاز مردم بکار گیرند. اکنون به رتبه ۱۵ علمی در دنیا رسیدیم و در بخش نوآوری هم رتبه ۶۲ را داریم.

وی اظهار داشت: ۳۱ هزار و ۸۶۴ مقاله تحقیقاتی مربوط به علوم پزشکی است و نشان دهنده فعالیت خوب در این زمینه است و دولت حمایت جدی و ارائه تسهیلات را در حوزه دانش بنیان ایجاد کرده است؛ به‌طوری‌که با تأسیس ۱۵ پارک علم و فناوری نیازهای حوزه سلامت را برطرف می‌کنیم.

وزیر بهداشت به موضوع تجاری‌سازی محصولات و ارتباط با سایر دستگاهها اشاره کرد و افزود: هر محصولی که با کیفیت باشد و به تایید سازمان غذا و دارو برسد، آن را در کشور گسترش می‌دهیم و اکنون ۳۵ قرارداد سی تی اسکن را در داخل منعقد شده است و واردات در این زمینه انجام نمی‌دهیم.

وی اظهار داشت: ۱۱۴۴ شرکت دانش بنیان وجود دارد که از این تعداد ۳۱۴ شرکت امسال ایجاد شده است همچنین به ۲۱۸ محصول سلامت محور مجوز تولید ارائه شده و ۷۴۰ محصول نیز تجاری سازی شده است.

سن امید به زندگی به ۷۶ سال افزایش یافت

وزیر بهداشت با بیان اینکه اکنون هشت هزار دانشمند در شرکت های دانش بنیان مشغول بکارند و در این مجموعه‌ها از جوانان استفاده می‌کنند، تاکید کرد: توسعه روش‌ها و درمان‌های نوین ضروریست زیرا علم به سرعت در حال رشد است، دانشگاه‌ها در بحث سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت فعالیت‌هایی را انجام دهند.

عین اللهی یادآور شد: کشوری هستیم که از ابتدای انقلاب تا امروز مورد تهاجم تحریم‌ها قرار گرفته و مهمترین مسئله ما خودکفایی است. اکنون امید به زندگی از ۵۶ به ۷۶ سال افزایش و مرگ و میر مادران به ۲۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش یافته است.

به گفته وزیر بهداشت، زیر ساخت‌های خوبی در کشور با ادغام درمان و آموزش پزشکی داریم همچنین ۲۲ هزار عضو هیات علمی، ۱۰۱ مرکز تحقیقات بالینی و ۵۸۱ هزار نفر به مردم کمک می‌کنند و این جشنواره نمادی از پژوهش‌هاست و هدف اصلی آن است که در راستای اعتلای علم فعالیت کنیم و مسائل و نیازهای کشور پژوهش محور مورد واکاوی قرار گیرد.

عین اللهی تصریح کرد: ما کشوری دارای هویت علمی هستیم که باید به خودباوری مزین شود و می‌توانیم با وجود تحریم‌ها کارهای بزرگی انجام دهیم؛ به عنوان مثال دوران همه‌گیری کرونا اقدامات ارزشمندی انجام شد و جزو کشورهای موفق در پیشگیری و درمان این بیماری هستیم.

وی تاکید کرد: همه دانشمندان و اساتید باید سیاست‌های و اولویت‌های خود را در هر استانی مشخص کنند و نسبت به ماموریت گرایی توجه داشته باشند و تجزیه و تحلیل در مورد بیماری‌های شایع و نیازهای هر استان انجام دهند. عدالت و تعالی نظام سلامت در دولت سیزدهم شکل گرفته و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ماموریت داشته شده این برنامه را در پیش بگیرند و به مرجعیت علمی عملیاتی شود.

وزیر بهداشت به موضوع بهره وری اشاره کرد و افزود: دومین تجارت دنیا بعد از نفت دارو است، و نباید آن را به عنوان علم تلقی شود، ولی باید از علوم جدید برای درمان بیماری‌ها از جمله سلول درمانی استفاده کنیم همچنین کنترل بیماری‌های غیرواگیر نیز به دانشگاه‌های علوم پزشکی تفویض اختیار داشته که در کنار درمان به اقدام پیشگیرانه بپردازند.

بکارگیری سرباز نخبه در مراکز تحقیقاتی/جایگاه نخست ایران در علوم پزشکی

افق های جدید در حوزه سلامت

معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز در این جشنواره گفت: در حوزه سلامت افق‌های جدیدی مانند پزشکی فرد محور و پزشکی باز ساختی مطرح است که با تغییر به نحوه درمان پیش می‌رود و باید از فناوری‌های جدید در این عرصه عقب نمانیم.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: جامعه پزشکی ما باید به سمت موضوعات فناورانه حرکت کنند، بهترین توفیقات را در شرکت‌های دانش بنیان وقتی داشتیم که پزشکان و پرستاران سراغ توسعه محصول، دارو و خدمت جدید آمدند، انتظار می رود این شرکت‌ها در همه پارک علم و فناوری کشور فعال‌تر شوند و همکاری تنگاتنگ با کادر درمان و سایر حوزه های فنی و مهندسی ایجاد کنند.

به گفته دهقانی فیروزآبادی، شرکت های نوپا ظرف ۶ ماه می توانند دانش بنیان شوند و ظرف پنج سال معاف مالیاتی هستند و از علاقه‌مندان می خواهیم از ابزار جدید فناوری استفاده کنند و به شمار این شرکت‌ها بیافزایند.

معاون رییس جمهور با اشاره به تغییر رویکرد بنیاد نخبگان، گفت: به دلایل متعدد نخبگان با تنگناهای و مشکلات مواجه شدند، بنیاد نخبگان از نگاه فرد محور، خود اظهاری به شناسایی تغییر می کند و اسامی برگزیدگان جشنواره و حمایت از استادان محور برنامه جدی این بنیاد است، اساتید ویژه شناسایی می شوند و خدمات سربازی، پژوهش و غیره در بسته های ده الی ۲۰ تایی به آنها داده می شود که جامعه نخبه کی را پرورش دهند.

فعالیت بیش از ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در حوزه سلامت

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این جشنواره گفت: اکنون بیش از ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در حوزه سلامت مشغول به فعالیت هستند. برخی از مراکز تحقیقاتی متناسب با بار بیماری‌ها در کشور فعالیت می‌کنند و فعالیت‌های مرکز تحقیقاتی نیماد مسئله محور شده و اکنون ۱۸۷۰ محصول تجاری تولید می‌کنند و در این جشنواره، ۳۰۲ محصول به نمایش گذاشته می‌شود.

یونس پناهی با بیان اینکه بودجه مرکز تحقیقاتی نیماد ۵۰ میلیارد تومان است، افزود: اکنون ۴۰ مرکز تحقیقاتی در زمینه بیماری های غیر واگیر و پرفشاری خون فعالیت دارند

معاون تحقیقات وزارت بهداشت تاکید کرد: شناسایی فناوران و محققان برتر کشور و پژوهشگران مسئله محور از اهداف برگزاری این جشنواره است و تحقیقات با کیفیت یکی از موضوعات مهم محسوب می شود و جشنواره رازی در همین راستا برگزار شده است.

ضرورت توجه به تجاری سازی محصولات فناورانه

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جشنواره گفت: پژوهشگری که تحقیق او به نتیجه رسیده نیاز دارد تا تجاری سازی کند و باید وزارت صمت و سایر نهادها همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه افزود:متخصصان پزشکی باید متولی نقشه جامع علمی کشور در حوزه سلامت باشند و قانونگذاری و ساختارسازی نیز باید توسط مجلس مورد توجه قرار گیرد تا حکمرانی جامعه پزشکی محقق شود.

وی تصریح کرد: متولیان تصدی‌گری باید پشتیبان برگزیدگان جشنواره‌ها باشند؛ وقتی یک دانشمند به یک صنعت پزشکی می‌رسد نباید از ارز دولتی استفاده شود تا محصول مشابه آن وارد کشور شود زیرا به محقق آسیب وارد می‌کند.

به گزارش ایرنا، در بیست و نهمین جشنواره رازی ۲۰ نفر از برگزیدگان شخصیت حقیقی و ۴۸ نفر نیز نهادهای حقوقی همچون دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان معرفی شدند. در بخش حقوقی ۴ محقق، ۳ مخترع، ۲ فناور، ۳ محقق جوان، ۲ دانشجوی فناور، ۲ پژوهش کاربردی، ۲ طرح تحقیقاتی و ۱۰ دانشگاه برتر مورد تقدیر قرار گرفتند.