پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی(صل الله علیه و آله) روز دهم مهرماه ۱۴۰۲ در اصفهان
پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی(صل الله علیه و آله) روز دهم مهرماه ۱۴۰۲ در اصفهان

دانانیوز: قائم مقام فرهنگستان علوم از تشکیل کمیته ارزیابی کارنامه علمی دانشمندان در بنیاد مصطفی(ص) خبر داد و گفت: در این فرآیند تنها شأن علمی و جایگاه نامزدهای دریافت این جایزه به عنوان دانشمندان برجسته جهان اسلام مدنظر خواهد بود.

به گزارش دانانیوز به نقل از ستاد ارتباطات و ترویج بنیاد مصطفی(صل الله علیه و آله)، علی اکبر صالحی در مورد جایزه مصطفی(صل الله علیه و آله) بیان کرد: باید تمهیداتی اندیشیده شود که به اعتبار علمی این جایزه خدشه‌ای وارد نشود و با ایجاد ساز و کارهای لازم، ضامن تداوم اهدای آن باشیم.

صالحی از تشکیل کمیته ارزیابی کارنامه علمی دانشمندان در بنیاد مصطفی خبر داد و گفت: در این فرآیند تنها شأن علمی و جایگاه نامزدهای دریافت این جایزه به عنوان دانشمندان برجسته جهان اسلام مدنظر خواهد بود.

وی ادامه داد: بیش از هر چیز باید به بودجه مردمی و حمایت خیرین و واقفین جایزه مصطفی(صل الله علیه و آله) تکیه کرد. خوشبختانه این موضوع در سطح افکار عمومی پذیرفته شده و لازم است از سازوکارهای دولتی اجتناب شود.

صالحی تاکید کرد: بسیاری از افراد در گذشته اعتقاد داشتند قدرت مسلمانان را باید در توانایی‌های جنگی آنان جست و جو کرد. پژوهشگران غربی که در این بین قرار دارند سعی می‌­کردند به تشریح فنون جنگی در نیروهای نظامی پرداخته و سایر نبوغ مسلمانان را نادیده بگیرند. اما اکنون به یمن ورود ژرف اندیشان و محققان جامع‌نگر در میدان تحقیقات و مطالعات اسلامی در شرق و غرب عالم، بطلان این نظریه‌ها آشکار شده است.

وی افزود: کسانی که با سیر تحولات آموزشی ایران به ویژه در عصر شکوفایی تمدن اسلامی آشنایی دارند به این نکته واقف هستند که قرن‌های متمادی پهنه ایران زمین، پناهگاه و مقصد علمی جهان بوده است.

استاد دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: نباید از این نکته غفلت کرد که کتاب آسمانی ما قرآن، همواره مسلمانان را به تفکر و تامل در جهان خلقت دعوت می­ کند. همچنین پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) مسلمانان را به فراگیری علوم فراخوانده است و امت اسلامی با جزم اندیشی و درایت در مسیر پدید آوردن یک تمدن اسلامی گام نهاد که با جنبش رستاخیز علمی در تمام حوزه‌های علوم روبرو شد.

گفتنی است پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی(صل الله علیه و آله) روز دهم مهرماه ۱۴۰۲ در اصفهان برگزار خواهد شد. این نخستین باری است که جایزه مصطفی(صل الله علیه و آله) خارج از تهران برگزار می‌شود و اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تمدن اسلامی، میزبان این جایزه خواهد بود. منبع: ایسنا