بیمه‌های تکمیلی به سامانه بیمه سلامت می پیوندد!
بیمه‌های تکمیلی به سامانه بیمه سلامت می پیوندد!

دانانیوز: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت:بیمه‌های تکمیلی قول سه ماهه داده اند تا در کنار سامانه بیمه سلامت در چرخه نظام الکترونیک سلامت محاسبه شوند.

به گزارش دانانیوز به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما آقای محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل محترم سازمان بیمه سلامت ایران با حضور در برنامه صف اول شبکه سراسری خبر درباره سازمان بیمه سلامت از نسخه نویسی تا تشکیل پرونده‌های الکترونیکی سلامت گفتگو کرد.قرار گرفتن بیمه‌های تکمیلی در کنار سامانه بیمه سلامت تا ۳ ماه دیگر
سؤال: موافق هستید از نسخه الکترونیک آغاز کنیم الان به چه مرحله‌هایی رسیده است و خروجی‌ها به چقدر رضایت بخش بوده است؟
دکتر ناصحی: نسخه الکترونیک کار سنگینی بود. حدود ۱۸ سال در مصوبات مجلس شورای اسلامی در قانون بوده است در برنامه‌های پنج ساله بوده است، ولی اجرا نشده بود که خوشبختانه در دو سه سال اخیر مخصوصاً در دو سال گذشته استقرار کاملی در کشور پیدا کرد. سازمان بیمه سلامت بعنوان پیشرو و بعنوان شاید بگوییم مسئول این کار، این کار را بعد از مدت‌ها با روش‌های مناسبی در نسخه نویسی چه در بحث ویزیت چه در بخش‌های دیگر پیاده کرد و الان گسترده شده است در کشور. در بخش‌های سرپایی و بستری نسخه الکترونیک کاملاً استقرار پیدا کرده است. الان ما ۹۸ درصد نسخی که دریافت می‌کنیم و پرداخت می‌کنیم به صورت الکترونیک است. عمدتاً در استان‌ها و شهرستان‌ها چه در بخش خصوصی و دولتی این کار دارد به طور کامل انجام می‌شود. در تهران و بعضی از مراکز استان ها، ممکن است درصدی از پزشکان هنوز نسخه الکترونیک نمی‌نویسند. الزام قانون بودجه سال گذشته و امسال بر این است که حتماً نسخه الکترونیک نوشته شود وحتی تمدید پروانه مطب‌ها را منوط به داشتن این سامانه و اجرای این قانون گذاشته اند. ولی باز هم هنوز بعضی از مراکز به این امر توجه نکرده اند.
سؤال: چرا؟
دکتر ناصحی: بالاخره تغییر روش است باید از این روش سنتی تغییر کنند حالا ملاحظاتی هم ممکن است خودشان داشته باشند، ولی از جهت سامانه‌ای که معرفی شده است مشکلاتی که اول داشته است برطرف شده است مخصوصاً استان‌های مرزی مان نسخه الکترونیک کامل پیدا شده است نزدیک به صد در صد، ولی تهران مخصوصاً در بخش تخصصی و فوق تخصصی این کار کمتر انجام می‌شود که این را باید حتماً با توجه به الزام قانون با توجه به فوایدی که این کار دارد انجام شود. مردم متضرر می‌شوند ممکن است پیش پزشکی بروند نسخه کاغذی نوشته شود در داروخانه هم نسخه کاغذی پذیرفته نشود و یا به صورت آزاد پذیرفته شود که این در حق مریض اجحاف است. از این جهت باز هم خواهش ما از جامعه پزشکی ازنظام پزشکی که بعنوان مسئول پیگیری این کار است و دستگاه‌ها و نهاد‌ها و افراد مختلفی که در این امر نقش دارند این است که همه همکاری کنند. جامعه پزشکی و جامعه داروسازی و همه عزیزان در این کار نقش داشته اند کمک کرده اند شاید ۵ درصد مانده باشد که دست به دست هم بدهیم که کامل شود. تا مردمی که نیاز دارند از جا‌های مختلف خدمت بگیرند و از جهت مالی متضرر نشوند.
سؤال: الان ابزار نظارتی یا اجرایی که شما به دست دارید برای کسانی که رعایت نمی‌کنند یا به هر دلیلی نمی‌پذیرند نسخه الکترونیک را، این است که پروانه هایشان تمدید نشود؟
دکتر ناصحی: خود بیمه‌ها این را ندارند. ابزار دست نظام پزشکی در بخش سرپایی و در بخش بستری بعهده وزارت بهداشت است.
سؤال: به هر دلیلی اگر تمکین نکنند شما چه برخوردی می‌کنید؟
دکتر ناصحی: این دو ارگان اجرایی و نظارتی باید پروانه شان را تمدید نکنند.
سؤال: این یعنی اجرا می‌شود؟
دکتر ناصحی: درصد کمی اجرا شده است هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.
سؤال: درباره مشکلات نسخه الکترونیکی گزارشی پخش شد که با هم دیدیم بالاخره نسخه الکترونیک ممکن است این تبعات و حواشی را هم داشته باشد چطور ممکن است به لحاظ فنی اتفاق بیفتد؟
دکتر ناصحی: سامانه بیمه سلامت به ازای هر نسخه یا هر خدمتی که گرفته می‌شود یک پیامک برای فرد می‌رود زمانی که ویزیت می‌شود یک پیامک می‌رود اگر برود داروخانه و دارو بگیرد مثلاً ۲ تا از ۳ تا را بگیرد دقیقاً اشاره می‌شود ۲ قلم از ۳ قلم خدمت ارائه شده است می‌توانید یک قلم دیگر را جای دیگر ببرید. از این جهت بیمار در جریان کامل جریان بیماری و ویزیت و خدمات اش قرار می‌گیرد. حالا باید بررسی شود بعید می‌دانم سامانه ما این نقص را داشته باشد یعنی بیمار مطلع است. اگر هم باشد با اطلاع بیمار بوده است.