مدیریت بهتر “مدارس آینده”از دیدگاه حسین چناری
مدیریت بهتر “مدارس آینده”از دیدگاه حسین چناری

دانانیوز: آموزش اساساً نوعی ارتباط است. اینترنت منجر به ظهور کانال‌های ارتباطی جدید شده است که دسترسی به اطلاعات آموزشی را گسترش داده است. این رسانه‌ها و کانالهای مجازی به عنوان تسهیل‌کننده‌های یادگیری عمل می‌کنند.

به گزارش گروه مقالات و آثار دانانیوز، دکتر حسین چناری، پژوهشگر و نظریه‌پرداز آموزش و رئیس کالج بین المللی ابن سینا در گرجستان در یادداشت زیر توصیه های ارزشمند و کاربردی را جهت مدیریت بهتر مدارس اینده ارایه داده که متن کامل این مقاله را در ادامه می خوانیم:

منشور توسعه- مدارس در یکصد سال گذشته بسیار شبیه به هم بوده‌اند اما به تازگی فناوری تغییرات جالب توجهی در ساختار مراکز آموزشی پدید آورده است و تخته‌های سفید تعاملی بتدریج جایگزین تخته‌های سیاه سنتی شده‌اند. فناوری با سرعتی بی‌نظیر پیشرفت کرده و بر زندگی روزمره همگان تأثیر گذاشته است. به همین دلیل بسیاری از مردم این سوال را می‌پرسند که مدرسه آینده چگونه است؟ و می‌خواهند بدانند چگونه می‌توانند برای آن آماده باشند. همچنین هوش مصنوعی هم این روزها در صدر اخبارست و پرسش اصلی این است که آیا روزی رباتها جای معلمان را خواهند گرفت؟

کلاسهای مجازی

آموزش اساساً نوعی ارتباط است. اینترنت منجر به ظهور کانال‌های ارتباطی جدید شده است که دسترسی به اطلاعات آموزشی را گسترش داده است. این رسانه‌ها و کانالهای مجازی به عنوان تسهیل‌کننده‌های یادگیری عمل می‌کنند. به لطف فناوری یک معلم می‌تواند با برنامه‌ریزی یک کلاس درس مجازی برای دانش‌آموزی که به دلیل بیماری یا آب و هوای نامناسب قادر به حضور در مدرسه نبوده است، فراهم کند. با فناوری و نرم‌افزارهایی که امروزه در دسترس است، این امکان قابل توجه وجود دارد و با توجه به سرعت پیشرفت قطعا کلاس درس‌های مجازی بخشی از مدارس آینده خواهند بود.

آموزش از راه دور

فناوری کار آموزش از راه دور را ساده کرده است. امکانات و پتانسیلی که فناوری ارائه می دهد – برای مثال اینکه دیگر لازم نیست در مدرسه حضور فیزیکی داشته باشید – بی پایان هستند. بسیاری از مدارس آموزش از راه دور و برنامه کلاسی انعطاف‌پذیر را پذیرفته‌اند.

فناوری اکنون دانش‌آموزان را قادر می‌سازد از خانه خود در کلاس شرکت کنند و همچنین به صورت آنلاین با هم همکاری داشته باشند. البته هرگز نباید ارزش حضور در مدرسه و مکالمات بین معلم و دانش‌آموز و تعامل اجتماعی را دست کم بگیریم.

رباتها معلم نیستند

بسیاری از کارشناسان آموزشی اکنون بر این باورند که زمان زیادی لازم است تا رباتها – ماشینهای هوشمند – جایگزین معلمان در مدارس شوند. ماشین‌های هوشمند شاید بتوانند تجربه آموزش فردی و شخصی‌تر را برای دانش‌آموزان ارائه دهند اما همیشه جایگاهی منحصر به فرد در سیستم آموزشی برای معلمان وجود خواهد داشت.

توصیه‌های کلیدی

در اینجا برخی از توصیه‌های کلیدی را توضیح می‌دهیم  که به مدیریت بهتر مدارس آینده کمک زیادی می‌کند.

۱-  یادگیری مبتنی بر کارگاههای آموزشی و کار آزمایشگاهی و تجربی

با کمک فناوری مدارس در آینده باید بیشتر تدریس خود را خارج از کلاس درس برنامه‌ریزی کنند. مدارس با  برگزاری کارگاههای آموزشی و کار آزمایشگاهی و تجربی یک تجربه زنده و پویا برای

دانش‌آموزان پدید خواهند آورد. این شیوه‌های نو به بچه‌ها کمک می‌کند رشد کنند و از بسیاری جهات برای آینده آماده شوند.

کار کارگاهی و آزمایشگاهی بسیار مهم است زیرا این پتانسیل را دارد که مفاهیم واقعی زندگی را به کلاس درس بیاورد و به دانش‌آموزان نشان دهد که علم بر مشاهده و تجربه و آزمایش مبتنی است.

۲- برنامه اختصاصی برای پیشرفت هر دانش‌آموز

مدارس می‌توانند برای هر کدام از کودکان و نوجوانان با توجه به سرعت یادگیری آنها یک برنامه اختصاصی داشته باشند. از سوی دیگر، فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی  ارزیابی نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان را آسان‌تر خواهد کرد.

۳- ضرورت آموزش مهارتهای زندگی

نیاز زیادی به آموزش مهارتهای زندگی و تکنیکهای جدیدی مانند  ذهن‌آگاهی در کلاس‌های درس وجود دارد. در دنیای در حال تحول ، معلمان نیاز به درک بیشتری در مورد مسائل شخصی دانش‌آموزان دارند که می‌تواند در یادگیری و همچنین پیشرفت آنها موثر باشد.

در کنار استفاده از فناوری مدارس باید آموزش مهارتهای زندگی را در دستور کار داشته باشند تا دانش‌آموزانی بافرهنگ و توانا در زندگی تربیت کنند که بتوانند با چالش‌های پیچیده در تمام جنبه‌های زندگی خود رویارو شوند.

۴- رویکرد فراگیر در جهت مسئولیت‌پذیری اجتماعی

مدارس آینده مسئولیت دارند که به همه دانش‌آموزان از جمله دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار نیز دسترسی پیدا کنند. مدارس به منابع آموزشی لازم و آموزگاران شایسته دسترسی دارند. آنها در موقعیت منحصر به فردی برای آموزش به جامعه و افرادند  که می‌توانند تغییرات مثبتی ایجاد کنند.

۵- کمک به دانش‌آموزان برای یادگیری کسب و کار و کارآفرینی

جوانان امروز می‌خواهند به دنبال رویای خود بروند، حتی اگر به معنای پیمودن مسیری نامتعارف باشد. در این راستا مدارس باید به دانش‌آموزان کمک کنند تا کسب و کار و کارآفرینی را از همان کلاسهای درسی دبیرستان خود آغاز کنند. این زمانی است که می‌توان خودباوری، نوآوری و خلاقیت، کار تیمی و مدیریت زمان را به عنوان اصولی که هر دانش‌آموزی می‌تواند در مشاغل بعدی خود استفاده کند، آموزش داد.

نتیجه

سیستم‌های آموزشی برای پیشرفت دانش‌آموزان و همچنین معلمان نیاز به بازسازی و به روز رسانی دارند. فناوری باید بسیار کارآمد و هوشمندانه استفاده شود تا بهترین کارکرد آن مورد استفاده باشد. تمرکز باید بر ارائه بهترین آموزش آکادمیک همراه با یادگیری سایر مهارتهای زندگی و دانش آینده‌ساز کارآفرینی باشد.