معاون فرهنگی وزارت علوم: انجمن‌های علمی موجب پویایی دانشگاه می‌شوند/مدیرکل فرهنگی: دانشگاه ها باید پاسخگوی نیازهای انجمن های علمی دانشجویی باشند
معاون فرهنگی وزارت علوم: انجمن‌های علمی موجب پویایی دانشگاه می‌شوند/مدیرکل فرهنگی: دانشگاه ها باید پاسخگوی نیازهای انجمن های علمی دانشجویی باشند

عبدالحسین کلانتری: دوره شانزدهم جشنواره بین المللی حرکت همزمان با هفته ملی پژوهش و فناوری برگزار می شود./مهدی بادپا: انجمن های علمی باید به انجمن های علمی فناوری نسل جدید ارتقا یایند.

به گزارش دانانیوز به نقل از ایرنا، براساس اعلام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، عبدالحسین کلانتری در اولین جلسه شورای حمایت و نظارت بر فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی در سال ۱۴۰۲، اظهار داشت: تولید علم یک امر فردی نیست، بلکه یک تولید اجتماعی است که در یک شبکه از کنشگران علمی و اجتماعی شکل عینی پیدا می کند. درخت واره علم محصول یک شبکه اجتماعی بوده و یکی از کارکردهای بی بدیل انجمن های علمی دانشجویی، تولید علم است.

وی با بیان اینکه در دانشگاه هایی که تعداد انجمن های علمی دانشجویی بیشتر است، تولید علم هم بیشتر صورت می گیرد، افزود: انجمن های علمی دانشجویی می توانند برنامه های علمی تولید کنند که مکمل برنامه های رسمی دانشگاه باشد.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: انجمن های علمی دانشجویی باید از نظر کارکردی به سطح فناوری و تولید محصول رسیده و ارتباط آنان با انجمن های علمی اساتید باید تقویت شود. انجمن های علمی دانشجویی باید دنبال راهکاری برای گسترش تولیدات علمی به خارج از مرزها، بصورت منطقه ای و بین المللی باشند.

کلانتری با بیان اینکه باید از ظرفیت دبیران اتحادیه ها در تشکل ادوار استفاده شود، گفت: از معاونت نوآوری و فناوری وزارت علوم برای عضویت در شورای حمایت و نظارت بر فعالیت انجمن های علمی دانشجویی دعوت شده و رئیس پارک علم و فناوری هر استان در شورای حمایت و نظارت بر فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه ها، حضور داشته باشد. دوره شانزدهم جشنواره بین المللی حرکت همزمان با هفته ملی پژوهش و فناوری برگزار می شود.

وی با یادآوری اینکه اتحادیه های علمی دانشجویی باید بیشتر اهداف کلان را دنبال کنند؛ خاطرنشان کرد: این اتحادیه ها باید پویایی را به بدنه انجمن های علمی دانشجویی برده و کارهای اجرایی را به آنان بسپارند، زیرا ساز و کار حمایتی وزارت علوم در این زمینه بیشتر خواهد بود. نظم باید در رویدادهای انجمن های علمی دانشجویی حاکم باشد، دانشگاه ها باید در برنامه ریزی فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی به ویژه برگزاری انتخابات انجمن ها، اهتمام جدی داشته باشند.

مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه گفت: شورای حمایت و نظارت بر فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی یکی از شورای های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و از شوراهایی است که روسای دانشگاه ها موظف به تشکیل آن برای پاسخگویی به انجمن های علمی دانشجویی هستند.

انجمن های علمی باید به انجمن های علمی فناوری نسل جدید ارتقا یایند

مهدی بادپا با انتقاد از دانشگاه هایی که جلسات شورای حمایت و نظارت بر فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی را برگزار نمی کنند، یادآور شد: در دراز مدت دانشگاه ها متضرر خواهند شد چرا که باید پاسخگویی نیازهای انجمن های علمی دانشجویی باشند و یکی از شاخص های ارزیابی دانشگاه ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی، برگزاری مستمر جلسات این شورا است. کارکرد شورای فرهنگی دانشگاه ها با انجمن های علمی متفاوت است و بخش علمی در شورای فرهنگی دیده نمی شود.

وی اظهار داشت: باید شوراهای دانشجویی اعم از شورای حمایت و نظارت بر فعالیت های انجمن های علمی و شورای ناظر بر نشریات دانشجویی را شخصیت بدهیم و دانشگاه ها باید در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند.

مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه بررسی آیین نامه انجمن های علمی دانشجویی مراحل پایانی بازنگری را سپری می کند، بیان کرد: آیین نامه اتحادیه های علمی دانشجویی نیز در حال تدوین است.

بادپا با یادآوری اینکه انجمن های علمی باید به انجمن های علمی فناوری نسل جدید ارتقا یایند، گفت: گفتمان زیست بوم دانش بنیان و فعالیت های نوآورانه و فناورانه را باید در انجمن های علمی دانشجویی نهادینه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بهترین حلقه اتصال انجمن های علمی دانشجویی به حوزه نوآوری و فناوری، پارک های علم و فناوری و دفاتر ارتباط با صنعت و جامعه هستند.

مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: انجمن های علمی دانشجویی و انجمن علمی اساتید در برگزاری سمینارها، همایش ها، کنفرانس های علمی می توانند با هم همکاری کنند و از تجربه معاونت پژوهشی می توان برای رتبه بندی انجمن های علمی نیز استفاده کرد. در راستای شناخت انجمن های علمی ضرورت دارد، تورهای علمی و اردوی راهیان پیشرفت برگزار گردد.

در این جلسه با تقدیر از زحمات اشکان غلامی، امیر حجتی و آرمین امیریان به عنوان اعضای دانشجویی پیشین شورای حمایت و نظارت بر فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی، محمدمعین جم ، سید امین توکلانی و روشنک مرادی به عنوان اعضای دانشجویی جدید این شورا با اهدای احکام به آنان، معرفی شدند.