وزیر علوم : حذف بیش از ۱۰۰۰ کد رشته دانشگاهی از مهرماه/ رشته‌های منطبق بر نیازهای جامعه طراحی کرده‌ایم‌
وزیر علوم : حذف بیش از ۱۰۰۰ کد رشته دانشگاهی از مهرماه/ رشته‌های منطبق بر نیازهای جامعه طراحی کرده‌ایم‌

دانانیوز: وزیر علوم از حذف از حذف بیش. از ۱۰۰۰ کد رشته جدید دانشگاهی در سال تحصیلی جدید(مهرماه سال جاری) خبر داد و گفت: رشته‌های جدید منطبق بر دانش روز و نیازهای جامعه را طراحی کرده‌ایم‌ و تلاش می‌کنیم برخی از این رشته‌ها به صورت فرادانشکده‌ای تدریس و پیگیری شوند.

به گزارش دانانیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل امروز در حاشیه کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه، حکمی در خصوصی توسعه آموزش مهارتی و نیازمحور وجود دارد، گفت: آموزش مهارتی نیاز به عزم فرابخشی دارد و همه صنایع و وزارتخانه‌ها باید همکاری کنند، زیرا دانشجویان به صنایع و وزارتخانه ها مراجعه می‌کنند و باید این دانشجویان را بپذیرن، در این زمینه نیاز به همکاری صنایع احساس می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: حکم مناسبی در برنامه هفتم توسعه در این زمینه پیش بینی شده و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت باید آیین‌نامه اجرایی این حکم را بنویسند تا صنایع و وزارتخانه هم در این زمینه همکاری کنند. برای این کار باید پشتوانه علمی و فنی مناسب وجود داشته باشد و از نظرات نخبگان دانشگاه استفاده کنیم تا دستورالعمل جامع الاطراف باشد و آموزش مهارتی نهادینه شود.

وی در مورد حذف رشته‌محل‌های غیرکاربردی و غیرعملیاتی نیز تاکید کرد: اقلیم آموزشی در سطح دنیا و سطح کشور ما تغییر کرده است.برای همین، رشته ها باید روزآمد شده و بازبینی شوند. اما در رشته هایی که اکنون تعداد آنها زیاد نیست، استادانی را استخدام کردیم که مربوط به آن صنف هستند. اکنون باید با کمک و هماهنگی همان استادان موضوعات چند رشته‌ای و بین رشته‌ای را تعریف کنیم تا از ظرفیت همان استادان هم استفاده شود. این کار نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

زلفی گل گفت: این روند آغاز شده و امسال بیش از ۱۰۰۰ رشته را که متقاضی نداشت حذف کردیم و رشته های جدید منطبق بر دانش روز و نیازهای جامعه را طراحی کردیم‌. تلاش می کنیم برخی از این رشته ها به صورت فرادانشکده‌ای تدریس و پیگیری شوند که امور مربوط به آن در دست اقدام است.

وی در مورد ادغام دانشگاه علمی کاربردی با پیام نور و دیگر زیرنظام های آموزشی گفت: هر کدام از زیرنظام های آموزش عالی جایگاه خاص خود را دارند. دانشگاه فنی و ‌حرفه ای تربیت تکنیسین مهارتی و دانشگاه علمی کاربردی دوره‌های آموزشی بلند مدت و کوتاه مدت برای صنایع و جامعه را پیگیری می‌کند. دانشگاه پیام نور نیز آموزش غیرحضوری را در دستور کار دارد. هر کدام از این دانشگاه‌ها با اهداف خاصی تاسیس شده اند. شاید این مراکز نیاز به بازآرایی ماموریت ها داشته باشند اما تعطیل کردن آنها درست نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مجموعه آموزش عالی کشور یک جورچین با حضور همه زیرنظام ها و دانشگاه آزاد اسلامی است و برای هر تغییری باید همه با هم هماهنگ باشیم.