سرمایه‌گذاری قابل توجه انگلیس در جذب دانشجویان خارجی!
سرمایه‌گذاری قابل توجه انگلیس در جذب دانشجویان خارجی!

دانانیوز: بنا بر گزارش‌های منتشر شده از پایگاه‌های تحلیلی و خبرگزاری‌های انگلیس، این کشور یک بخش قابل توجهی از درآمدهای خود را از تحصیل دانشجویان خارجی در انگلیس کسب می‌کند.

به گزارش دانانیوز به نقل ازایسنا، براساس اعلام استیودنت‌نیوزپیپر، در سال ۲۰۲۳ میلادی، دانشگاه‌های انگلیس ۲۸ میلیون پوند برای بورس تحصیلی که مربوط به جذب دانشجویان بین‌المللی در این کشور است، هزینه کردند. 

طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده از دانشگاه‌های بریتانیا نمایندگان ارائه بورسیه‌های تحصیلی بین ۲ تا ۸ هزار پوند برای هر دانشجو دریافت می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بریتانیا دومین کشور میزبان دانشجویان بین المللی در جهان است و بیش از ۵۵۰ هزار دانشجو تا آخر ۲۰۲۲ میلادی جذب کرده است. 

از سال تحصیلی ۲۰-۲۰۱۹ میلادی، تعداد دانشجویان بین المللی انگلیس ۱۷۹ درصد افزایش یافته است.

بنا بر اعلام پارلمان انگلیس، اکثریت این دانشجویان بین المللی از چین و هند هستند که تعداد آنها ۱۸۴ هزار نفر است. 

در چند سال گذشته، نگرانی‌هایی از سوی تحلیلگران لندن اکونومیک و دولت انگلیس در مورد اتکای برخی از دانشگاه‌ها به درآمد شهریه بین‌المللی مطرح شده بود؛ ولی جالب است بدانید، دانشجویان خارجی، حداقل ۳۰ درصد از درآمد دانشگاه‌های انگلیس را تشکیل می‌دهند.

این در حالی است که از زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، تعداد دانشجویان اروپایی در دانشگاه‌های بریتانیا ۴۰ درصد کاهش یافت که موجب شده دانشگاه‌های انگلیس بیش از پیش به حضور دانشجویان از خارج از اروپا متکی شوند. 

بر اساس نظرسنجی وب سایت The Student، بیش از یک چهارم دانشجویان اتحادیه اروپا اعلام کردند که دانشگاه‌های انگلیس را به دلیل رایگان بودن قبل از برگزیت انتخاب میکردند. انتخابی که بعد از برگزیت انجام ندادند. 

روزنامه گاردین هم گزارش داد که دانشجویان بین المللی سهم بزرگی در اقتصاد انگلیس دارند. 

بر اساس گزارش منتشر شده توسط London Economics، سود اقتصادی حاصل از تحصیل دانشجویان بین‌المللی برای سال ۲۲-۲۰۲۱ میلادی، ۴۱.۹ میلیارد پوند بوده است.

پروفسور کوئینتین مک کلار، معاون دانشگاه هرتفوردشایر به گاردین گفت: دانشجویان بین‌المللی در دوره‌هایی ثبت‌نام می‌کنند که ما نمی‌توانیم آن‌ها را به دانشجویان بریتانیایی خود ارائه دهیم. این امر به شدت از امور مالی دانشگاه ما حمایت می‌کنند.

استراتژی دولت انگلیس، افزایش تعداد کل دانشجویان بین‌المللی در این کشور در هر سال به ۶۰۰هزار نفر تا سال ۲۰۳۰ میلادی است. 

یکی از راه‌های اصلی انگلیس برای جذب دانشجویان بین المللی از طریق برنامه‌های بورسیه است. یکی از این برنامه‌ها “Chevening” است که سالانه ۲۲ میلیون پوند با کمک مالی خصوصی ۱۲۰ شریک را ارائه می‌دهد. بورسیه مشترک المنافع نیز حدود ۲۸ میلیون پوند در سال بودجه دارد.