ابراهیم رئیسی: روابط ایران و ازبکستان برخاسته از باور تاریخی و تمدنی دو ملت است /شوکت میرضیایف:ازبکستان به تجربیات موفق ایران نیاز دارد
ابراهیم رئیسی: روابط ایران و ازبکستان برخاسته از باور تاریخی و تمدنی دو ملت است /شوکت میرضیایف:ازبکستان به تجربیات موفق ایران نیاز دارد

دانانیوز: شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان هم در این نشست، فاصله طولانی مدت ۲۰ ساله برای سفر به ایران را ناشی عدم توجه و غفلت گذشتگان برای استفاده از ظرفیت‌های متقابل دو کشور دانست.

رئیس جمهور از وزرای مربوطه دو طرف خواست طی دو هفته آینده لیستی از کالاها را برای تعرفه ترجیحی میان دو کشور را اعلام کنند.

به گزارش دانانیوز به نقل از ایرنا، سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر یکشنبه در جریان سفر رسمی شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان به ایران، در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، روابط ایران و ازبکستان را تاریخی و تمدنی و برخاسته از باورهای دو ملت توصیف و با اشاره به ظرفیت‌های خوب دو کشور در جهت توسعه همکاری، این سفر را گام مهمی در جهت تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان عنوان کرد.

رئیس جمهور در ادامه سفر همتای ازبکستانی خود به ایران پس از ۲۰ سال، هدف‌گذاری برای دو برابر شدن مبادلات تجاری در گام اول و برنامه‌ریزی برای افزایش حجم آن به سه میلیارد دلار را به فال نیک گرفت و با اشاره به توافق دو کشور برای تجارت ترجیحی، از وزرای مربوطه دو طرف خواست طی دو هفته آینده لیستی از کالاها را برای تعرفه ترجیحی میان دو کشور را اعلام کنند.

رئیسی همچنین با تاکید بر لزوم تهیه نقشه راه برای گسترش همکاری‌ها و عملی شدن تفاهمات صورت گرفته میان دو کشور، حضور پررنگ و موفقیت‌آمیز ایران در نمایشگاه بین‌المللی صنعتی در تاشکند را نشانه عزم جدی ایران در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ازبکستان عنوان کرد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه پیشرفت‌های ازبکستان مایه خرسندی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، بر پیگیری توافقات انجام شده میان دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، حمل و نقل و ترانزیت، علم و فناوری، کشاورزی، تجهیزات پزشکی و دارویی در جهت توسعه روابط و تبادل ظرفیت‌ها تاکید کرد.

رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از تهدیدات ‌و تحریم‌ها برای پیشرفت فرصت ساخته است، بر آمادگی ایران جهت انتقال تجربیات در حوزه‌های مختلف علمی و اقتصادی به ازبکستان تاکید کرد.

رئیسی در پایان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی پیش‌روی مسیر گسترش روابط با کشورهای همسایه نمی‌بیند، توسعه روابط ایران و ازبکستان را به نفع دوملت و موجب قوی‌تر شدن دوکشور دانست.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان هم در این نشست، فاصله طولانی مدت ۲۰ ساله برای سفر به ایران را ناشی عدم توجه و غفلت گذشتگان برای استفاده از ظرفیت‌های متقابل دو کشور دانست و با بیان اینکه ازبکستان به تجربیات موفق ایران در مسیر پیشرفت نیاز دارد، بر علاقه‌مندی این کشور برای توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های علمی، فناوری، حمل و نقل، زیرساخت‌های انرژی، پزشکی و کشاورزی تاکید کرد و از شرکت‌های ایرانی و فعالان بخش خصوصی ایران برای مشارکت در طرح‌های اقتصادی ازبکستان دعوت کرد.