جهت مناسب سازی و دسترس پذیری معابر عمومی برای معلولان در تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها تحرکی ایجاد شده است
جهت مناسب سازی و دسترس پذیری معابر عمومی برای معلولان در تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها تحرکی ایجاد شده است

دانانیوز: الان سه تا دستگاه و وزارتخانه دارند به قوه قضائیه جهت اعمال قانون به خاطر کوتاهی‌هایی که رخ داده دارند معرفی می‌شوند.

به گزارش دانانیوز به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما: رادیو فرهنگ در برنامه پویش با آقای غلامرضا رضایی فر رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی بهزیستی کشور گفتگویی انجام داده است که به این شرح می باشد.

سوال: البته روند مناسب سازی برای معلولان توی سال‌های اخیر بهتر شده، اما خیلی فاصله داریم تا آن برنامه‌هایی که چیده شده بود و قرار بود که ما در یک مسیری حرکت کنیم درباره مناسب سازی، الان دستگاه‌ها همکاری می‌کنند؟

رضایی فر: دقیقا فرمایش شما درست است حجم کار بسیار زیاد است و از سال ۹۶ که قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تصویب شد متاسفانه تا چند سال این قانون مغفول ماند، اما خب توی این یکی دوسال اخیر باید اذعان کنم که تحرک‌های بهتری انجام شده و اقدامات خوبی انجام شده اشت.

سوال: این اقدامات خوب یک بخشش انجام اقدام است و یک بخشش هم اقدام درست این کار است بعضی از این سازمان‌ها و اداره‌ها را من خودم رفتم و دیدم یک مسیری را گذاشتن ویژه معلولین، آن مسیر خودش ایجاد معلولیت می‌کند یعنی معلول بزرگوار از آن بالا اگر سرازیر بشود بیاید پایین به مقصد برسد دیگر جان به جان آفرین تسلیم کرده خدای نکرده خیلی بدمناسب سازی کردند آقای رضایی فر روی این یک نظارتی وجود نداشته؟

رضایی فر: ببینید تمام دستگاه‌های دولتی سالانه که همین ابتدای سال از طریق جشنواره شهید رجایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و امتیازبندی می‌شوند خدمت تان عرض کنم آخرین ارزیابی فعلا سازمان‌های دولتی ساختمان‌های دولتی حدود ۵۳ درصد توی این پنج شش سال پیشرفت داشتند و مناسب سازی داشتند طبق چک لیست‌هایی که ما داشتیم که هنوز نیمه راه هستیم.

سوال: یک نکته دیگر هم که خیلی مورد توجه بود و مطالبه معلولان بود بحث حمل و نقل عمومی بود تو حمل و نقل عمومی قرار بود که رایگان بشود و این دوستان بلیت ندهند ف جانبازان عزیزی که وضعیت مناسبی از نظر تردد ندارند معلولان محترمی که این مشکل را دارند، این اصلا اجرایی نشد درست است؟

رضایی فر: بعضی جاهایش اجرا شد، اما ضعیف و بیشتر قسمت هایش همانطور که فرمودید اجرایی نشد و طبق تبصره سه ماده پنج قانون باید با این‌ها برخورد قضایی بشود.

سوال: شما در ستاد پیگیری می‌کنید؟

رضایی فر: بله متاسفانه عرض کردم برخوردی نمی‌شد با آن‌هایی که ناقض قانون بودند و قانون را اجرا نمی‌کردند منتها سال گذشته دو تا اتفاق خوب افتاد یکی این که جلساتی را معاون اول دولت تشکیل داد و بحث پیگیری اجرای قانون را پیگیری کردند از پارسال تا حالا پنج تا جلسه گذاشتند که سه تایش را خود معاون اول حضور داشتند یک نکته‌ای دیگر یک نشستی بود عزیزان معلول با رئیس قوه قضائیه داشتند و این مشکل را بیان کردند رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی جهت پیگیری دستور دادند از همان موقع این سازمان بازرسی کل کشور به صورت جدی پای کار آمد از دستگاه‌ها گزارش خواست براساس وظایف قانونی که به آن‌ها محول شده و عرض کنم الان سه تا دستگاه و وزارتخانه دارند به قوه قضائیه جهت اعمال قانون به خاطر کوتاهی‌هایی که رخ داده دارند معرفی می‌شوند.

سوال: پس عملا دستگاه‌ها باید دربرابر سازمان بازرسی کل کشور پاسخگو باشند و این اتفاق اتفاق خیلی خوبی است یک قدم رو به جلو هست.

رضایی فر: برای اولین بار بله، و این یک تحرکی را در تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها ایجاد کرده که ما الان شاهدش هستیم برای تحرک بیشتری را برای مناسب سازی و دسترس پذیری ایجاد شد.

سوال: من صحبت شما بارسانه‌ها را که می‌خواندم فرموده بودید که اقدامات مناسب سازی زمان بر است یعنی این قطعا زمانبر است، اما به هر حال این را هم باید بپذیریم که یک بخشی معلول گرانقدر و جانباز عزیزی که می‌خواهد از خدمات شهری استفاده کند تو شهر تردد کند و برود سوار مترو بشود تو همین تهران خودمان، خیلی باید صبر کند؟

رضایی فر: من این را خدمتتان بگویم که یک اصل، ببینید مناسب سازی و دسترس پذیری یک حق ابتدایی شهروندی است برای همه اقشار یعنی صرفا برای عزیزان معلول و جانباز و سالمند نیست می‌دانید سالمندان هم الان قشر عظیمی از جامعه ما هستند و جامعه ما هم دارد رو به سالمندی می‌رود این عزیزان هم به این دسترس پذیری و مناسب سازی احتیاج دارند، اما تمام آحاد جامعه ببینید یک فرد خانم باردار و یک خانمی که کالسکه دستش است و می‌خواهد توی شهر تردد کند این نیاز دارد بتواند راحت تردد کند وسایل عمومی استفاده کند این حق متاسفانه الان وجود ندارد.

سوال: این مساله خیلی مهمی است.

رضایی فر: بحث مترو هم که فرمودید مثال عرض می‌کنم در تهران الان شما کمتر از یک سوم ایستگاه‌ها مناسب سازی شده این فایده‌ای ندارد یعنی شما ایستگاهی که مناسب سازی شده سوار می‌شوید بعد کجا می‌خواهید پیاده بشوید ایستگاه مقصدتان وقتی مناسب سازی نشده باشد شما باید چند ایستگاه آنورتر پیاده بشود و در واقع انگار هیچی و کار نصفه کاره می‌شود.

سوال: نصفه کاره می‌شود به هر حال می‌دانم که تحرکات امیدبخشی انجام شده، اما حجم کار بسیارزیاد است توقع از شما بسیار زیاد است امیدوارم که این تلاش شما مثمر ثمر باشد همین که دعای خیر مردم پشت سرشما باشد فکر می‌کنم بهترین پاداش را بگیرید.

رضایی فر: من عرض کنم ستاد ما یک ستاد نظارتی و پیگیری است همانطوری که هماهنگی و پیگیری عنوانش هست ما بین دستگاه‌های مختلف یعنی ما فراتر از سازمان بهزیستی هم هستیم در واقع یک ستادی کشوری هستیم که نقش پیگیری و نظارت را داریم امیدواریم بتوانیم با می‌گویم این تحرکی که از پارسال تا حالا اتفاق افتاده خیلی امیدبخش هست.

سوال: شنونده‌ای هم پیامک فرستادند گفتند که افراد معلول در شهر‌ها و روستا شهر‌های کوچک و روستا‌ها از هیچ امکاناتی بهره‌مند نیستند تو بحث مناسب سازی، این خیلی جدی هست ما در کلان شهر خیلی دنبالش هستیم، ولی شهرستان که می‌رویم می‌بینیم که کاملا تعطیل است و هیچ خبری نیست.

رضایی فر: خبری را خدمت تان عرض کنیم حالا از آن رسانه ببینید ما یک سامانه پیامکی داریم عزیزان معلول و سایر عزیزان شهروند که با مشکل معابر و تردد از نظر فیزیکی مواجه می‌شوند می‌توانند پیامک بدهند به این سامانه ما از طریق آن دستگاه مربوطه حتی شده استان‌ها پیگیری می‌کنیم و نتیجه را به آن‌ها اعلام می‌کنیم. سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ تمام شهروندان و هموطنان مان می‌توانند گزارش بدهند ما این گزارش‌ها را مثلا از طریق شهرداری‌ها بهزیستی استان‌ها و دستگاه‌های مربوطه مثلا اتفاق افتاده که عزیز معلولی گفته که من توی ساختمان دولتی هستم مناسب سازی نیست من با ویلچرم باید این کار را بکنم آن کار را بکنم یا یک عزیزی گفته یک نرده برای پنج تا پله نمی‌گذارند که من رفت و آمد کنم ما حتی این موارد جزئی را پیگیری کردیم .

سوال: الزاما معلول نباید باشند هرکس که از سالمندان و افرادی که دسترسی ندارند می‌توانند به شما پیامک کنند.

رضایی فر: نقص فیزیکی را در محیط شهری می‌بینند می‌توانند به ما بگویند تا ما پیگیری کنیم.