خبرهای جدید از اتصال پیام‌رسان‌های ایرانی به یکدیگر
خبرهای جدید از اتصال پیام‌رسان‌های ایرانی به یکدیگر

دانانیوز: قابلیت اینترکانکشن اوایل سال جاری در برخی پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد شده بود و به تازگی مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران از اتصال یک پیام‌رسان دیگر به طرح اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها خبر داد.

به گزارش دانانیوز به نقل از ایسنا، یکی از مشکلاتی که عموما کاربران پیام‌رسان‌های داخلی از آنها گلایه داشتند، تعدد آنها بوده که در نتیجه ارتباط بین کاربران را با سختی­‌هایی مواجه می‌کرد. بر همین اساس پیشنهاد ایجاد امکان ارتباط بین پیام­‌رسان‌های داخلی مطرح و این پروژه با حمایت وزارت ارتباطات و فناوی اطلاعات و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اوایل سالل جاری انجام شد.

اتصال داخلی میان پیام‌رسان‌ها (اینترکانکشن) یا MXP به معنای ایجاد امکان ارسال پیام از مبدا یک پیام‌رسان ایرانی به سایر سکوهای مشابه بومی است. درباره چگونگی عملکرد این سرویس گفته شده که این کار با دو روش کلی برای پیاده‌سازی ارتباط داخلی میان پیام‌رسان‌ها یا mxp وجود دارد. روش خودکار که در این شیوه سرور mxp به طور خودکار مطلوب‌ترین مقصد برای ارسال پیام را انتخاب می‌کند.

به گزارش ایسنا، مهدی مظفری-مدیر کل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران-  اخیرا از اتصال پیام رسان سروش پلاس به طرح اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها خبر داد.

وی با اعلام این خبر که از این پس سروش پلاس نیز دارای امکان اتصال متقابل (MXB) به سایر پیام‌رسان‌های ایرانی است، در خصوص جزئیات بیشتر این رویداد اظهار کرد: چندی پیش و طی اقدامی که برای نخستین در دنیا صورت گرفت، چهار پیام رسان ایتا، بله، گپ و آی گپ برای تبادل پیام و فایل صوتی و تصویری به یکدیگر متصل شدند. پس از انجام تست فنی موفق، پیام‌رسان سروش پلاس نیز از این پس قادر است به چهار پیام رسان دیگر بپیوند. به طوری که کاربران با نصب یکی از پیام‌رسان‌ها، قادر به برقراری ارتباط با کاربرانِ دارای پیام‌رسان‌های دیگر ‌شدند.

مدیر کل پایش، ممیزی و نظارت در خصوص وضعیت آماری پیام‌رسان‌ها گفت: با اتصال سروش پلاس به طرح اتصال متقابل، بیش از ۵۰ میلیون کاربر در دسترس مردم قرار می‌گیرند. به این مفهوم که، هر کاربر با داشتن یک پیام رسان ایرانی، می‌تواند به جامعه گسترده‌ای از کاربران دسترسی پیدا کند.

به گفته مظفری، بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر از امکان MXB استفاده می‌کنند که با ورود سروش پلاس، این تعداد به بیش از ۲/۵ میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

بر اساس اعلام سازمان فناوری اطلاعات، وی درباره وضعیت فازهای آینده طرح اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها افزود: در فاز دوم، امکان ایجاد کانال و گروه مشترک میان پیام‌رسان‌ها فراهم خواهد شد. در همین راستا، سازمان فناوری اطلاعات ایران زیرساخت فنی ایجاد کانال مشترک را برای پیام‌رسان‌ها ایجاد کرده است و مشغول پیاده‌سازی آن هستند تا در زمان مناسب، مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

گفتنی است، اتصال متقابل پیام‌رسان‌های ایرانی یا طرحی که از آن با عنوان اینترکانکشن یاد می‌شود، اقدامی است که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف وصل شدن پیام‌رسان‌های داخلی به یکدیگر راه‌اندازی شده است. استفاده از این امکان بسیار ساده است و تنها کافی است، کاربران به منوی تنظیمات پیام رسان مراجعه کنند. سپس از طریق حریم خصوصی و امنیت، گزینه اتصال به سایر پیام‌رسان‌ها را فعال کنند.