” ۱۰ استراتژی‌ نوآورانه برای یک کلاس درس شاد و پویا” از دیدگاه حسین چناری پژوهشگر و فعال حوزه آموزش و مهارت آموزی
” ۱۰ استراتژی‌ نوآورانه برای یک کلاس درس شاد و پویا” از دیدگاه حسین چناری پژوهشگر و فعال حوزه آموزش و مهارت آموزی

دانانیوز: معلمان باید بر بهبود کیفیت احساسی دانش‌آموزان برای افزایش مشارکت آن‌ها تمرکز کنند. مثلاً به جای اینکه به آن‌ها بگویید چه کاری انجام دهند، از آن‌ها بپرسید که می‌خواهند چه کار کنند. همچنین گزینه‌های متعددی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید تا بتوانند تحت راهنمایی معلمان تصمیم بهتری را بگیرند.

به گزارش گروه مهارت و آموزش دانانیوز،” ۱۰ استراتژی‌ نوآورانه برای یک کلاس درس شاد و پویا “عنوان یادداشت اموزنده و کاربردی از دکتر حسین چناری پژوهشگر و نظریه‌پرداز آموزش و رئیس کالج بین المللی ابن سینای گرجستان است که در آسیانیوز درج شده که جهت بهره برداری مخاطبان و همراهان عزیز بازنش ان در ادامه می آید:

معلمان باید راه‌های منحصر به فرد و خلاقانه‌ای برای تعامل با دانش‌آموزان خود بیاندیشند چرا که سخنرانی‌های ساده یا تخته‌های سیاه دیگر برای ایجاد یک کلاس درسی کافی نیستند.

با هم ده استراتژی‌ نوآورانه برای همکاری بهتر با دانش‌آموزان در جهت ایجاد یک کلاس درس شاد و پویا را مطالعه می‌کنیم.

استراتژی ۱. انتظارات و اهداف خود را مشخص کنید


معلمان باید برنامه درسی و اهداف را به دانش‌آموزان ارائه دهند. این به دانش‌آموزان نشان می‌دهد که معلم انتظار دارد آن‌ها در کلاس به چه چیزی دست پیدا کنند.

استراتژی ۲. فعالیت‌های معنادار در کلاس درس انجام دهید


هنگام انتخاب فعالیت‌ها برای دانش‌آموزان، مطمئن شوید که:

سرگرم‌کننده و ساده هستند، به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا مهارت‌ها یا دانش خود را نشان دهند، ارتباط با دانش‌آموزان برقرار می‌کند و به آن‌ها مطالب جدیدی یاد می‌دهد.

استراتژی۳. حمایت عاطفی از دانش‌آموزان را افزایش دهید


معلمان باید بر بهبود کیفیت احساسی دانش‌آموزان برای افزایش مشارکت آن‌ها تمرکز کنند. مثلاً به جای اینکه به آن‌ها بگویید چه کاری انجام دهند، از آن‌ها بپرسید که می‌خواهند چه کار کنند. همچنین گزینه‌های متعددی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید تا بتوانند تحت راهنمایی معلمان تصمیم بهتری را بگیرند.

استراتژی۴. از فناوری استفاده کنید


بهترین راه سرگرم کردن یادگیرندگان جوان از طریق بازی است. با گیمیفیکیشن، می‌توانید مفاهیم پیچیده را با تصاویر و صداهای جالب ساده کنید. بعلاوه معلمان می‌توانند به دانش‌آموزان اجازه دهند تکالیف خود را از طریق وبلاگ یا پادکست ارسال کنند نه مقاله‌ها یا اسلایدهای خسته‌کننده. همچنین با استفاده از اینفوگرافیک، بهتر می‌توانید یادگیرندگان بصری را در کلاس درس خود جذب کنید.

استراتژی ۵. داستان‌های واقعی را به اشتراک بگذارید


داستان‌ها بهترین راه برای افزایش علاقه و به خاطر سپردن اطلاعات هستند. وقتی داستان‌های واقعی را به جای درس‌های کتاب درسی با دانش‌آموزان خود به اشتراک بگذارید، آن‌ها بهتر یاد خواهند گرفت. شما می‌توانید این رویکرد آموزشی را با نمایش داستان‌های واقعی به دانش‌آموزان بیشتر کنید و آنها را به مراسم یادبود، موزه‌ها، باغ‌وحش‌ها یا مکان‌های دیگری ببرید تا بتوانند داستان‌ها را تجسم کنند.

استراتژی ۶. فعالیت‌های معماگونه برگزار کنید


رمز و راز یک بیان منحصر به فرد است که می‌تواند توجه دانش‌آموزان را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند. به عنوان مثال، معلمان جغرافی می‌توانند تکالیفی را برای بررسی دلیل خشکسالی در یک منطقه خاص ارائه کنند. همچنین می‌توانید پازل و معماهای مختلف را به صورت آنلاین برای تمرین در کلاس خود پیدا کنید.

استراتژی ۷. دانش‌آموزان را همیشه فعال نگه دارید


از دانش‌آموزان بخواهید درباره موضوعی بحث کنند. همچنین چند خط در مورد احساس امروز خود یا چیزهای جدیدی که امروز یاد گرفته‌اند بنویسند. یا درس‌هایی را که امروز به آن‌ها آموخته‌اید، در کلاس مرور کنند.

استراتژی ۸. کلاس‌های درس را در فضای باز برگزار کنید


یادگیری در فضای باز می‌تواند دانش‌آموزان را خلاق‌تر کند. لازم است روال کلاسی یکنواخت را کاهش دهید و دانش‌آموزان خود را به بیرون ببرید تا با مشاهده طبیعت بهتر یاد بگیرند.


استراتژی ۹. دانش‌آموزان را به تکاپو تشویق کنید


می‌توانید کلاس خود را به بخش‌های مختلف که هر کدام به یک فعالیت اختصاص داده شده است، تقسیم کنید. به عنوان مثال، می‌توانید یک ایستگاه مطالعه، مکان بازی، جایی برای نوشتن و منطقه استراحت در کلاس درس خود ایجاد کنید. به این ترتیب دانش‌آموزان شما در تمام طول روز در کلاس حرکت می‌کنند تا فعالیت‌های مختلف را انجام دهند.

استراتژی ۱۰. وظایف را تقسیم کنید


شما باید یک کار را به چند بخش کوچک تقسیم کنید و آن‌ها را در برابر دانش‌آموزان خود بگذارید. سپس یک چک‌لیست برای تکمیل کار برای دانش‌آموزان خود ایجاد کنید. به این صورت، دانش‌آموزان می‌توانند پس از اتمام کار، به بررسی موضوع ادامه دهند. این فرایند باعث می‌شود دانش‌آموزان انگیزه خود را برای تکمیل کار حفظ کنند.