حل مسائل کشور در قالب «طرح ملی کارآفرینی»؛ جذب ۱۵ هزار دانشجو در فراخوان طرح ملی کارآفرینی
حل مسائل کشور در قالب «طرح ملی کارآفرینی»؛ جذب ۱۵ هزار دانشجو در فراخوان طرح ملی کارآفرینی

دانانیوز: سرپرست معاونت فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آغاز فراخوان جذب دانشجو برای ثبت‌نام در طرح ملی ترویج کارآفرینی از امروز خبر داد و گفت: در مرحله اول ۱۵ هزار دانشجو جذب این طرح می‌شوند.

به گزارش دانانیوز به نقل از ایسنا، امید رضایی‌فر در نشست خبری امروز با عنوان «فراخوان طرح ترویج کارآفرینی» که در محل وزارت علوم برگزار شد، این طرح را یکی از برنامه‌های اصلی وزارت علوم دانست که از سال گذشته مقدمات اجرایی و نگارش آیین‌نامه آن آغاز شد.

وی ادامه داد: این طرح در نهایت هفته آخر اردیبهشت ماه امسال در پارک علم و فناوری امیرکبیر با حضور وزیر علوم به صورت آزمایشی رونمایی شد.

سرپرست معاونت فناوری وزارت علوم تاکید کرد: انتظار داریم در حوزه کارآفرینی، در نهایت جامعه ۵ درصدی دانشجویی نسبت به مشارکت در این طرح ابراز علاقه‌مندی کنند و از توانمندی‌های تخصصی افراد مختلف استفاده کنند و در این فرایند با محوریت دانش به مجموعه‌های توسعه کسب و کار دانش‌بنیان کمک کنند.

رضایی‌فر در خصوص اعتبارات این طرح و میزان اختصاص آن به دانشگاه‌های مختلف کشور توضیح داد: در این طرح هر دانشجو ۱ میلیون تومان اعتبار و در مرحله اول ۱۵ هزار دانشجو تحت پوشش قرار می‌گیرند. میزان اعتبار تخصیص یافته در طرح به دانشگاه‌های مختلف نیز بسته به تعداد دانشجویان آنها و تعداد مشارکت دانشجویان دارد.

رضایی‌فر ادامه داد: دبیرخانه طرح در محل پارک علم و فناوری امیرکبیر واقع است و وزارت علوم برای واگذاری طرح‌های مختلف به پارک‌های علم و فناوری و در قالب برنامه “۵۰ پارک، ۵۰ برنامه ” پارک علم و فناوری امیرکبیر را متولی اجرای این طرح کرده است.

وی یادآور شد: در این فرایند دانشگاه‌ها نقش بسیار مهمی دارند، همچنین انتظار داریم وزارتخانه‌هایی مانند وزارت کار، وزارت صنعت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه کمک کنند.

رضایی‌فر با اشاره به اهمیت این طرح برای وزارت علوم، گفت: مرحله اول اعتبارات این طرح در اختیار همه دانشگاه‌های بزرگ و کوچک قرار داده شده است.

مشارکت دانشجویان در حل مسائل کشور در قالب «طرح ملی کارآفرینی»
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه دبیرخانه طرح ملی ترویج کارآفرینی در این پارک مستقر است، گفت: مخاطبان این طرح ملی دانشجویان سال‌های سوم و چهارم دوره کارشناسی، دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی ارشد و دانشجویان دکتری بعد از گذراندن دروس دانشگاهی در نظر گرفته شده‌اند.

به گزارش دانانیوز به نقل از ایسنا، دکتر فرهنگ فصیحی در نشست خبری امروز که در محل وزارت‌ علوم برگزار شد، هدف اصلی از اجرای طرح ملی ترویج کارآفرینی را هدایت فارغ‌التحصیلان به سمت کسب‌وکارهای مبتنی بر دانش ذکر کرد و گفت: یکی از نقاط ضعف موجود این است که دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی، منفعل و در انتظار استخدام از سوی دستگاه‌ها و شرکت‌ها هستند و این در حالی است که در صورت ارائه آموزش‌های مهارت‌افزایی، می‌توانیم آنها را به سمت ایجاد کسب‌وکارهای مبتنی بر دانش هدایت کنیم.

وی ادامه داد: از این رو طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان در شرف فارغ‌التحصیلی برنامه‌ریزی شده است.

فصیحی ادامه داد: بر این اساس مخاطبان این طرح ملی دانشجویان سال‌های سوم و چهارم دوره کارشناسی، دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی ارشد و دانشجویان دکتری بعد از گذراندن دروس دانشگاهی در نظر گرفته شده‌اند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر با اشاره به جزئیات این طرح، توضیح داد: در این طرح پس از انتخاب دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور، افراد منتخب وارد فاز تست‌های روان‌شناسی و شخصیت‌شناسی می‌شوند.

وی اظهار کرد: افراد منتخب وارد رویدادهای آگاه‌سازی و همچنین دوره‌های مفصل آموزشی به صورت برخط و آفلاین و حضوری می‌شوند و در این دوره‌ها از مشاوره اساتید بهره‌مند خواهند شد.

به گفته وی در این دوره آموزشی دانشجویان منتخب در ۱۰ عنوان‌ آموزشی ۷۰ تا ۸۰ ساعت محتوای آموزشی دریافت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان پس از گذراندن دوره‌های آموزشی می‌توانند مسائل خود را برای راه‌اندازی کسب‌وکار از طریق سامانه “نان” وزارت علوم به عنوان مرجع تعریف مسائل و نیازهای دستگاه ها انتخاب کرده و به حل آن اهتمام ورزند.

رئیس پارک علم و فناوری امیرکبیر با بیان اینکه فراخوان جذب دانشجویان در سایت nepp.ir منتشر شده است، خاطرنشان کرد: برای پذیرش دانشجویان برای هر دانشگاه سهمیه مشخصی معینی شده است و هر دانشگاه بر اساس شاخص‌های خود اقدام به انتخاب دانشجویان برای جذب در این طرح می‌کند.

فصیحی با اشاره به نقش پارک علم و فناوری امیرکبیر در این طرح، توضیح داد: دبیرخانه این طرح ملی در پارک امیرکبیر مستقر شده، ولی دامنه فعالیت طرح ملی است.

وی یادآور شد: مرحله اول این طرح یعنی آگاه‌سازی و روشن کردن مسیر دانشجویان در ۱۰ مرکز استان انجام می‌شود، سپس تیم‌ها دستاوردهای خود را در معرض دید داوران قرار می‌دهند، این مرحله در ۲۰ مرکز استان تدارک دیده شده است، در نهایت برگزیدگان در رویداد ملی حدود ۶ یا ۷ ماه آینده شرکت کرده و تقدیر می‌شوند.