سه بانک مالک ۳۵۰۰ خانه خالی! / رئیس سازمان مالیاتی: اراده دولت برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی جدی است!
سه بانک مالک ۳۵۰۰ خانه خالی! / رئیس سازمان مالیاتی: اراده دولت برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی جدی است!

دانانیوز: رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در اخذ مالیات بر خانه خالی اراده جدی داریم گفت: وزارت مسکن برای کسانی که حتی یک واحد مسکونی خالی داشته اند پیامک ارسال کرده است ما برای آن‌ها هم مالیات خانه خالی را محاسبه و به آن‌ها اعلام خواهیم کرد.

به گزارش دانانیوز به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما، آقای سبحانیان، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با حضور در برنامه ”صف اول“ به پرسش‌ها درباره برنامه‌های این سازمان از هوشمندسازی تا مالیات ستانی عادلانه، پاسخ داد.

سؤال: اوضاع و احوال مالیات ستانی خوب است؟
سبحانیان: تکالیف سنگینی بر عهده نظام مالیاتی است هم از منظر تأمین منابع پایدار برای دولت و هم از منظر تکالیفی که باید سازمان امور مالیاتی کشور برای اصلاحات در این حوزه انجام دهد. مستحضرید نظام مالیاتی ما با چالش‌های بسیار زیادی مواجه است. بحثی که وجود دارد این است که به دلیل اینکه نظام مالیاتی ما در دهه‌های گذشته یک نظام مالیاتی سنتی بوده، لذا تبعات ناشی از این رویه مالیات ستانی باعث شده است که مردم و فعالان اقتصادی، مقداری درباره عادلانه بودن این نظام سؤال داشته باشند و ما را مورد انتقاد قرار دهند و به نظرم این انتقاد تا حدودی به حق است ما باید که نظام مالیات ستانی را به گونه‌ای سامان دهیم که این عدالت در امر مالیات ستانی محقق شود. چرا تا به امروز این اتفاق به درستی رقم نخورده است، علت این بوده است که نظام مالیاتی ما یک نظام مالیاتی سنتی بوده است و مبتنی بر داده‌های متقن نبوده است. البته ما امروز بیش از هر زمان دیگری دسترسی به داده‌های اقتصادی را داریم و طبق قانون و قوانین جدیدی که سازمان امور مالیاتی کشور را مکلف کرده است به استفاده از این داده ها، ما امروز داریم گذر می‌کنیم از آن شرایط گذشته؛ لذا امیدواریم که با حمایت جدی که از سوی همه حاکمیت به ویژه خود فعالان اقتصادی اتفاق خواهد افتاد ما بتوانیم بر این چالش‌ها فائق بیاییم؛ لذا یکی از مهم‌ترین محور‌هایی که ما امروز با آن مواجه هستیم، سیستمی کردن فرآیند‌های مالیات ستانی است.
وی ادامه داد: وقتی که با مشاغل مختلف، اصناف، کسبه و بازاریان و شرکت‌های اقتصادی و فعالان اقتصادی صحبت می‌کنیم، وقتی صحبت از بی عدالتی است یکی از مصادیق آن این است که یک فعال اقتصادی می‌گوید که من مغازه ام می‌دانم چقدر دارم کار می‌کنم درآمدم چقدر است در حالی که مغازه بغلی حتماً درآمد بیشتر از من داشته است، ولی از آن مالیات کمتری گرفته شده است. این اتفاق متأسفانه در گذشته افتاده است. اگر ما بخواهیم همان نظام را ادامه دهیم و مبتنی بر همان برخورد‌های سلیقه‌ای و برخورد‌هایی که تشخیص من مأمور مالیاتی مبنای محاسبات جنابعالی بوده، اگر بخواهیم بر آن مبنا ادامه دهیم این اتفاق رقم نخواهد خورد لذا خود مطالبه فعالان اقتصادی بازاریان و کسبه و مشاغل است که ما این رویه‌های سنتی را کنار می‌گذاریم. البته یک اقتضائاتی هم دارد و آن این است که خود فعالان اقتصادی هم رویه‌های سنتی را کنار بگذارند یعنی یک بخشی به سازمان امور مالیاتی کشور به همه دستگاه‌های مختلف حاکمیت برمی گردد که این اطلاعات را با همدیگر انتقال دهند در اختیار هم قرار دهند. ما به عنوان سازمان مالیاتی سامانه‌های مختلف مان را به روز و احیاء و از آن‌ها استفاده کنیم. از آن طرف هم استفاده کننده و ذینفع اصلی این سامانه‌ها خود مردم و فعالان اقتصادی هستند که آن‌ها هم بابد خود را با شرایط جدید وفق دهند؛ لذا از این دو منظر یک وصول منابع پایدار و غیرتورمی برای دولت، ما بالغ بر ۷۵۰ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۲ تکالیف بودجه‌ای داریم که امیدواریم به صورت کاملاً عادلانه بدون فشار مضاعف بر فعالان اقتصادی و شناسنامه دار بتوانیم آن‌ها را وصول کنیم از طرفی پیگیری تحول در نظام مالیاتی این دو مأموریتی که ما قصد داریم در سال جاری دنبال کنیم.

=====================
۳ بانک مالک ۳۵۰۰ خانه خالی!
نوروزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن: ۳ هزار واحد مسکونی وجود دارد که که مالکان آن‌ها بیش از ۱۰۰ واحد مسکن دارند.