علوم پزشکی؛ از راه‌اندازی «رادیو خوابگاه» تا برگزاری «مسابقه دست‌پخت دانشجویی»
علوم پزشکی؛ از راه‌اندازی «رادیو خوابگاه» تا برگزاری «مسابقه دست‌پخت دانشجویی»

دانانیوز: مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برگزاری برنامه‌های اختصاصی و مشترک برای هفته خوابگاه‌ها خبر داد.

به گزارش دانانیوز، دکتر احد بنار در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام این خبر، درباره برنامه‌های درنظر گرفته شده برای خوابگاه‌های علوم‌پزشکی در هفته خوابگاه‌ها گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، برنامه هفته‌ خوابگاه‌ها از روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و روز جمعه ۵ خرداد ماه به پایان می‌رسد. هفته خوابگاه‌ها در سال جاری با شعار «سرای دانشجو، با نشاط و امیدآفرین» برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه دو برنامه برای برنامه‌های هفته خوابگاه‌ها درنظر گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: بخشی از برنامه‌های درنظر گرفته شده، «عمومی» است و در تمام روزهای هفته برگزار می‌شود و برخی از برنامه‌ها نیز اختصاصی بوده و تنها در یک روز از هفته برگزار می‌شوند.

مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه سه برنامه عمومی در تمام روزهای هفته خوابگاه‌ها برگزار می‌شود، گفت: راه‌اندازی «رادیو خوابگاه»، یکی از این برنامه‌های سه‌گانه است که در آن پادکست‌های صوتی با کمک معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تهیه و تولید می‌شوند. این پادکست‌ها که شامل محتوای متفاوت مثل مسائل روان‌شناختی، تغذیه سالم، اصول تندرستی، اشعار طنز، اشعار آیینی، سرودهای ملی و مذهبی، اطلاعاتی درباره وضعیت علمی دانشگاه‌ها و امکانات در دسترس دانشگاه‌ها می‌شود. پیشنهاد داده‌ایم که این پادکست‌ها یک ساعت قبل از اذان مغرب در محوطه خوابگاه‌ها پخش شوند. تاکید ما بر این است که پادکست‌هایی که در طول هفته در محوطه خوابگاه‌ها پخش می‌شوند دارای محتوای تکراری نباشند.

دکتر بنار درباره برنامه دوم مشترک در تمام روزهای هفته خوابگاه‌ها تصریح کرد: در هفته خوابگاه‌ها مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف برای دانشجویان برگزار می‌شود. در این راستا برگزاری مسابقات ورزشی در رشته‌های ورزشی والیبال، پینگ‌پنگ و طناب‌کشی و پرتاب دارت برای دختران و مسابقات فوتسال، والیبال، طناب‌کشی، دارت و فوتبال‌دستی را برای پسران دانشجو پیشنهاد داده‌ایم و در پایان مسابقات به تیم‌های برتر مسابقات جوایزی اهدا خواهد شد.

وی ادامه داد: حضور مستمر مشاوران در خوابگاه‌ها و اتاق‌های دانشجویی، برنامه‌ دیگری است که برای تمام روزهای هفته درنظر گرفته‌ایم. در این راستا همکاران اداره مشاوره و سلامت روان دانشجووی در تمام روزهای هفته خوابگاه‌ها در اتاق‌های دانشجویان حاضر می‌شوند. روان‌شناسان و مشاوران با حضور در اتاق‌های دانشجویان، از مسائل و مشکلات آنها مطلع می‌شوند و به پرسش‌های آنها پاسخ خواهند داد. اگر یک دانشجو به ارائه خدمات نیاز داشته باشد، شناسایی می‌شود و برای ارائه خدمات معرفی خواهد شد.

مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره برنامه‌های اختصاصی روزهای هفته خوابگاه‌ها گفت: برای هر روز از هفته خوابگاه‌ها، یک برنامه اختصاصی درنظر گرفته شده است که آن برنامه مختص به همان روز است. بازدید از خوابگاه‌های دانشجویی متاهلی در این هفته برگزار خواهد شد. همچنین مسئولان در خوابگاه‌ها حضور می‌یابند و با دانشجویان به گفت‌وگو می‌پردازند تا از مسائل و مشکلات آنها مطلع شوند و در جهت رفع مشکلات گام بردارند.

وی با اشاره به سایر برنامه‌های هفته خوابگاه‌ها اظهار داشت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم نماز جماعت را به عنوان رکن نشاط معنوی در خوابگاه‌ها برگزار کنیم. علاوه بر برگزاری نماز جماعت، جشن میلاد حضرت معصومه نیز در خوابگاه‌ها برگزار خواهد شد و دانشجویان دختر خوابگاهی مورد تکریم قرار می‌گیرند.

دکتر بنار ادامه داد: دومین روز از هفته خوابگاه‌ها، مصادف با آغاز برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی دانشجویان است. برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی خیاطی، آشپزی، گلدوزی و آموزش نرم‌افزارهای کاربردی را به دانشگاه‌ها پیشنهاد داده‌ایم تا برای دختران دانشجو برگزار کنند. همچنین به دانشگاه‌های پیشنهاد داده‌ایم که بسته‌های آموزشی مثل تعمیرات موبایل، تعمیرات لوازم‌خانگی، تعمیرات اولیه تاسیسات و کار با نرم‌افزارهای کاربردی را برای پسران دانشجو برگزار کنند.

مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه سومین روز از هفته خوابگاه‌ها مصاف با یکم خرداد ماه است، گفت: در این روز از هفته، “مسابقه دست‌پخت دانشجویی” برگزار خواهد شد. دانشجویان دختر خوابگاهی سعی‌می‌کنند که به غذاهای محلی خود را طبخ کنند. کارشناسان تغذیه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، غذاها را مورد داوری قرار می‌دهند و سپس دانشجویان نیز توضیحاتی درباره غذاها ارائه می‌دهند. پس از برگزاری مسابقه آشپزی، سفره دورهمی در خوابگاه‌ها انداخته می‌شود و غذاهای طبخ شده در یک محیط دوستانه سرو می‌شود.

دکتر بنار درباره برنامه‌ چهارمین روز از هفته خوابگاه‌ها گفت: ما با توجه به موضوع تعهد و مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی دانشجویی درباره برنامه‌های روز چهارم تصمیم‌گیری کرده‌ایم. دانشجویان با محوریت شوراهای صنفی و کانون‌های فرهنگی به مسئولان خوابگاه‌ها درخصوص زیباسازی محیط‌های عمومی خوابگاه‌ها مثل سالن مطالعه، راهروها کمک خواهند کرد. همچنین اتاق نمونه خوابگاه‌ها از سوی مسئول خوابگاه‌ها با کمک شوراهای صنفی دانشجویی انتخاب می‌شود و افراد ساکن اتاق برگزیده مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه برنامه پنجمین روز از هفته خوابگاه‌ها سوم خرداد برگزار می‌شود، گفت: جشن روز مقاومت و آزادسازی خرمشهر با حضور مسئولان در خوابگاه‌ها برگزار خواهد شد. در این روز، دانشجیوان شاهد و ایثارگر ساکن خوابگاه‌ها مورد تقدیر قرر می‌گیرند. همچنین دانشجویان بین‌الملل تبعه کشورهای محور مقاومت هم در این روز مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

دکتر بنار درباره برنامه‌های روز ششم هفته خوابگاه‌ها گفت: اساتید که در زمینه‌های علمی، اخلاقی، دینی، فرهنگی به عنوان الگو به حساب می‌آیند در خوابگاه‌های دانشجویی حاضر می‌شوند و درباره مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی با دانشجویان به بحث می‌پردانزد. موضوع جهاد تبیین نیز در این روز پیگیری خواهد شد.

وی درباره آخرین روز از برنامه هفته خوابگاه‌ها گفت: ما در نظر داریم که با کمک مسئولان خوابگاه‌ها، ساکنان خوابگاه‌ها که در سال‌های گذشته فارغ‌التحصیل شده‌اند و جزو افراد برتر هستند، شناسایی کنیم. آنها در خوابگاه حضور می‌یابند و مسائل و خاطرات گذشته را تعریف می‌کنند.

مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت گفت: هدف ما از حضور فارغ‌التحصیلان سال‌های گذشته خوابگاه‌ها این است مشارکت فارغ التحصیلانی که نظر مالی شرایط خوبی دارندرا جلب کنیم.زیرا با استفاه از کمک آنها می‌توانیم برخی از مسائل و مشکلات مربوط به خوابگاه‌ها را رفع کنیم.